سئو خارجی چیست؟ چرا از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟
سئو خارجی چیست؟ سئوی خارجی نوعی بهینه سازی موتور جستجو است که از بهینه سازی خارج از سایت برای بهبود رتبه وب سایت یا صفحه در نتایج جستجوی گوگل استفاده می کند. بهینه سازی های خارج از سایت در بیرون از ساختار سایت انجام می شود و شامل لینک سازی، نقل قول های محلی و موارد دیگر است.
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) از چندین بخش تشکیل شده و یکی از مهم ترین بخش های آن سئو خارجی است. اما بهینه سازی خارج از صفحه برای موتورهای جستجو یا همان خدمات سئو چیست؟
موارد زیر در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت:
- سئو خارجی چیست؟
- سئو خارجی با سئو داخلی چه تفاوتی دارد؟
- چرا سئو خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است؟
- انواع لینک در سئو خارجی
سئو خارجی چیست؟
سئو خارجی به عنوان سئو خارج از سایت هم شناخته می شود و تکنیک های بهینه سازی را توصیف می کند که می تواند رتبه شما را در صفحات نتایج موتور جستجو بهبود بخشد. با این حال، این تکنیکها خارج از سایت شما اتفاق میافتند و شامل جذب لینک از سایر وبسایتها، اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی و کمپین های تبلغیاتی است.
سئو خارجی با سئو داخلی چه تفاوتی دارد؟
سئو خارجی در محیط خارج از وب سایت شما انجام میگیرد و سئو داخلی مربوط به بهینه سازی عناصر داخلی وب سایت شما است. سئو خارجی شامل اقداماتی در زمینه ایجاد بک لینک و رتبه بندی ها است؛ بنابراین با انجام سئو خارجی، سایت شما از نظر اعتبار و رتبه، بهبود چشم گیری پیدا می کند.
سئو داخلی شامل بهینه سازی موارد موجود در وب سایت شما (مانند بهینه سازی کلمات کلیدی و لینک سازی داخلی) است، بنابراین می توانید برای کلمات کلیدی مورد نظرتان رتبه بالاتری کسب کنید و از این رو سئو داخلی در کنترل شماست.
نکته مهم: سئو خارجی و سئو داخلی مکمل یکدیگرند؛ در حقیقت سئو داخلی، امکان موفقیت سئو خارجی را فراهم میکند و یک وب سایت بدون سئو داخلی نمیتواند در سئو خارجی موفق شود.
چرا سئو خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است؟
سئو خارجی بسیار ارزشمند است زیرا به موتورهای جستجو می گوید که وب سایت شما در دنیای وب برای دیگران مهم است. هر لینکی که سایت شما از منبع و سایت دیگری به غیر از خود دریافت کند، به عنوان تاییدی بر اعتبار و کیفیت وب سایت شما است؛ از این رو از سئو خارجی غافل نشوید.
به عنوان مثال، اگر دو وبسایت در زمینه فروش کیف داشته باشیم به نظر شما چه معیاری باعث برتری یکی از این ها از نظر گوگل خواهد شد؟
اگر هر دو سایت از استراتژیهای سئو داخلی مشابهی استفاده کنند، موثرترین فاکتوری که باعث برتری یکی نسبت به دیگری می شود، سئو خارجی است. موتورهای جستجو مانند گوگل، فاکتورهای سئوی خارجی، مانند تعداد و کیفیت بک لینک ها به وب سایت را اندازه گیری می کنند و متناسب با آن به سایت اعتبار می دهند.
اگر یکی از وب سایت های فروش کیف، بک لینک های بیشتری از منابع معتبر داشته باشد، در حالی که سایت دیگر هیچ بک لینکی دریافت نکرده باشد، سایتی که بک لینک بیشتری دارد (و شهرت آنلاین بهتری دارد) احتمالا رتبه بالاتری خواهد داشت.
موتورهای جستجو با استفاده از چندین فاکتور سئو خارجی و سئو داخلی، تعیین میکنند که صفحات چقدر برای جستجوهای کاربران ارزشمند هستند و بر این اساس نتایج مرتبط را نشان می دهند.
فقط به یاد داشته باشید که یک صفحه بدون سئو خارجی از دید کاربران پنهان خواهد ماند؛ هر چقدر هم که سئو داخلی قوی داشته باشد!!!
انواع لینک در سئو خارجی
لینک ها جزء مهمی از سئو سایت خارجی هستند. قبل از شروع ساخت بک لینک، ضروری است که انواع مختلف لینک ها را بشناسید و با ارزشی که هر کدام بر وبسایت شما می گذارند آشنا شوید.
انواع لینک ها:
- لینک طبیعی
- لینک های ساخته شده
- پیوندهایی ایجاد شده
پیوندهای طبیعی
یک “لینک طبیعی” به طور طبیعی به وب سایت شما می آید و تیم شما برای به دست آوردن این لینک هیچ اقدامی انجام نداده است. در حقیقت سازنده این لینک، شخصی است که این محتوا را نوشته و تصمیم گرفته که به وبسایت شما لینک دهد؛ این لینک برای موتورهای جستجوگر به معنای ارزش نهادن به سایت شما است.
لینک های ساخته شده
“لینک های ساخته شده” جز لینک هایی هستند که از طریق تعامل شما با وبسایت دهنده لینک حاصل شده است؛ در حقیقت تیم شما برای به دست آوردن این پیوند تلاش کرده و از طریق تماس با مدیران وبسایت، ناشران یا روزنامهنگاران توانسته این لینک را از آن ها دریافت کند. حتی ممکن است محتوای سایت خود را از طریق رپورتاژ در معرض دید افراد قرار داده باشید.
لینک های ایجاد شده
لینک هایی که افراد تیم برای سایت خود ایجاد می کنند را “لینک های ایجاد شده” می نامند که این لینک ها جز سئو کلاه سیاه به حساب می آید و موتورهای جستجو این نوع لینک گرفتن را تحقیر آمیز در نظر می گیرند.
به طور مثال افراد تیم در وبلاگ های مختلف و رایگان لینک سایت خود را قرار می دهند تا از این طریق بازدید بیشتری بگیرند و از نظر گوگل ارزش زیادی ندارد.
نتیجه گیری:
اول از همه این را بدانید که سئو خارجی بدون سئو داخلی هیچ ارزشی ندارد و ابتدا باید سئو داخلی خود را بهبود بخشید؛ نکته ی مهم دیگر در مورد نوع بک لینک هایی است که دریافت می کنید؛ سعی کنید بک لینک های طبیعی و ساخته شده دریافت کنید و از سئو کلاه سیاه (بک لینک های ایجاد شده) استفاده نکنید.