نقش و ارزش محتوا در سئو چیست؟
آیا میدانید که سئو با محتوا آغاز شده و با محتوا نیز ادامه می یابد؟ اما با این وجود متاسفانه بسیاری از پروژه های سئو بر مبانی محتوا نیست.
سئو نویسی چیست؟
سئو به معنای نوشتن محتوایی است که بتواند در کلمات کلیدی مرتبط رتبه بندی کند. شما به طور کلی از این کلمات کلیدی در عنوان صفحه و متن متن مطالب استفاده می کنید. این کلمات کلیدی را می توان در مکان های دیگر نیز استفاده کرد. در حالت ایده آل ، یک محتوا باید به طور طبیعی برای این کلمات کلیدی بهینه شود.
قبل از استفاده از تولید محتوا برای تبلیغ وب سایت خود ، باید بدانید که:
- سئو نویسی چیست؟
- چه نوع محتوایی را در پست های وبلاگ سایت می تواند منتشر نمایید؟
- استراتژی بلند مدت شما در محتوا نویسی چیست؟
در این بخش ما قصد داریم که به جنبه های مختلف محتوا نویسی برای کسب رتبه بالاتر نگاهی بیندازیم. اگرچه صرفا محتوا همه چیز سئو نیست، اما به جرات میتوان گفت که محتوا مهمترین تاثیر را در کسب رتبه دارد. اگر محتوایی وجود نداشته باشد، صفحه ای نیز برای کسب رتبه وجود نخواهد داشت.
همانند توضیحات بالا برای سئو نویسی بایستی قدم های زیر را بردارید:
- از وجود کلمه کلیدی در عنوان صفحه اطمینان حاصل کنید.
- از کلمه کلیدی و عبارت مرتبط با آن در متن محتوا به صورت پراکنده ای استفاده کنید.
- از کلمات کلیدی و عبارت مشابه با آن در تگ های هدر H1، H2 یا H3 استفاده کنید تا بر روی آنها تاکید بیشتری شود.
- از کلمات کلیدی به عنوان انکرتکست برای لینک دادن به محتوا در دیگر صفحات سایت استفاه نمایید.
این نکات بخشی از وب سایت داخلی سئو است. این نکات به تنهایی باعث افزایش رتبه بندی محتوا در نتایج گوگل نمی شوند ، اما در سئو نقش کمی دارند. کیفیت محتوا و ارتباط آن با عبارت جستجو نقش اساسی در رتبه بندی نهایی صفحات سایت دارد. محتوای بدون کیفیت لازم شانسی برای کسب رتبه بندی ندارد. در حقیقت ، کیفیت محتوا در سئو از بیشترین ارزش برخوردار است.
علاوه بر کیفیت مطالب ، قالب ارائه آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. الگوریتم های گوگل برای جستجوی مهمترین کلمات در قسمتهایی از صفحه طراحی شده اند.
برای نوشتن محتوای مبتنی بر سئو ، باید به موارد زیر توجه کنید:
- یافتن کلمات کلیدی: قبل از نوشتن محتوا اقدام به تهیه لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با محتوا کنید. این کلمات کلیدی همان هایی هستند که کاربران هدف شما آنها را در موتورهای جستجو سرچ می کنند تا به خدمات، محصولات و پست های شما دست پیدا کنند.
- نوشتن محتوای با کیفیت: هیچ کس نباید ارزش محتوای با کیفیت را دست کم بگیرد. اگر محتوای تولید شده کیفیت نامناسبی داشته باشد، دیگر زمانی که برای بهینه سازی آن صرف می کنید، ارزشی نخواهد داشت. دقت داشته باشید که هدف از ایجاد محتوا، ارائه اطلاعات به کاربران است.
- بهره بردن از کلمات کلیدی: پس از نوشتن محتوا دقت کنید که از کلمات کلیدی در بخش های مهم صفحه استفاده کرده اید. اما هیچگاه از آنها به طور افراطی استفاده نکنید. هر جا که تصور می کنید استفاده از کلمه کلیدی ضرریست اما تکراری جلوه می کند، از معادل های آن استفاده نمایید.
- نمایش هر چه بیشتر محتوا: هدف از بازاریابی محتوا در دسترس قرار دادن آن برای کاربران بیشتر است. در این راستا انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی میتواند تاثیر به سزایی در نمایش هر چه بیشتر دیده شدن آن داشته باشد. گوگل تایید محتوای شما در شبکه های اجتماعی را دوست دارد و اشتراک گذاری بیشتر آن، به عنوان معیاری از پذیرش بهتر آن می تواند باشد.
ارزش محتوا در سئو چیست؟
گوگل سلطان موتورهای جستجو است و روزانه به 3.5 میلیارد جستجو پاسخ می دهد. وقتی صحبت از بهینه سازی است ، منظور ما ارائه پاسخ های خوب به سوالات کاربران در جستجو است.
لری پیج و سرگئی برین ، بنیانگذاران گوگل ، در سال 1998 مأموریت خود را به شرح زیر توصیف کردند:
“ماموریت ما سازماندهی اطلاعات وب جهان و در دسترس قرار دادن آن برای کاربران است.”
این مأموریت امروز نیز ادامه دارد. با این حال ، نحوه سازماندهی آنها با گذشت زمان تغییر کرده است. الگوریتم های گوگل برای ارائه اطلاعات مربوطه دائماً در حال به روزرسانی هستند. نتایج مفید و مرتبط محتوایی است که گوگل سعی در نمایش آن دارد.
این بدان معناست که محتوای خوب سئو در وهله اول باید برای کاربران گوگل مفید و ارزشمند باشد. اما عوامل مفید بودن چیست؟ گوگل این عوامل را شامل موارد زیر می داند:
- وجود اطلاعات مفید
- وجود اطلاعات ارزشمند بیشتر نسبت به دیگر سایت ها
- قابل اعتماد بودن
- کیفیت بالا
- جذابیت
اگر این فاکتورها برای محتوا در کنار هم واقع شوند، پتانسیل ارزش محتوا در سئو افزایش خواهد یافت. بدون بهره مندی از این فاکتورها، محتوای شما ارزش خاصی نخواهد داشت. دقت داشته باشید که تولید محتوای خوب، تنها تکه ای از پازل کسب رتبه می باشد. شما در کنار آن از مسائل تکنیکال سئو نیز نباید غافل شوید.
پنج دلیل برای درک نقش مهم محتوا در سئو
حال که با سئو نویسی و نحوه نوشتن محتوای جذاب آشنا شدید، وقت آنست که به موضوع اصلی مطلب یعنی نقش محتوا و دلیل اهمیت آن در سئو بپردازیم. وبلاگ سایت معروف Kissmetrics در یکی از پست های خود اذعان داشته که سئو در واقع همان بازاریابی محتواست. از آنجا که نوشتن محتوا جز جدایی ناپذیری از هر تلاشی در بازاریابی محتوا محسوب می شود، پس با اطمینان میتوان گفت که سئو عملا معادل تولید محتواست. اما چگونه؟
سئو نیاز به استفاده راهبردی از کلمات کلیدی دارد
توجه به کلمات کلیدی از اهمیت زیادی برخوردار است. درواقع پس از انتخاب کلمات کلیدی، تنها به واسطه ایجاد محتوای با کیفیت حول آن است که میتوان به کسب رتبه در جستجو آن کلمه کلیدی، امید داشت. در صورت عدم وجود محتوا، کسب رتبه نیز عملا کاری نشدنیست.
محبوب شدن در شبکه های اجتماعی به واسطه کیفیت محتوا امکان پذیر است
تولید محتوای با کیفیت موجب افزایش شانس دیده شدن محتوا در شبکه های اجتماعی خواهد شد. اشتراک هر چه بیشتر لینک های محتوا در شبکه های اجتماعی نیز تاییدیه ای برای مورد پسند بودن محتوای شما برای کاربران است. گفته می شود که گوگل از این نوع تاییدیه ها در رتبه بندی استفاده می کند.
کسب بک لینک های با کیفیت تنها با تولید محتوای با کیفیت به دست می آید
داشتن بک لینک برای محتوا نیز به گونه ای تایید محتوا توسط دیگر وب سایت هاست. اما چرا کاربران بایستی به شما در وب سایتشان لینک دهند؟ جدا از بحث کسب لینک به واسطه پرداخت پول، در اغلب شرایط کاربران به واسطه قدردانی از اطلاعات محتوا، به سایت شما لینک خواهند داد. گوگل از این بک لینک ها در رتبه بندی سایت ها استفاده میکند.
گوگل برای رتبه دادن نیاز به محتوا دارد
اگر محتوایی در کار نباشد، گوگل قرار به رتبه دادن به چه چیزی است؟ گوگل همیشه در حال رتبه بندی لینک ها به واسطه محتوایشان است. به همین دلیل است که محتوا ارزش زیادی دارد، چرا که همان چیزیست که گوگل به آن رتبه می دهد. همچنین محتوا به گوگل اعلام می کند که قرار بر کسب رتبه در چه کلمات کلیدی است.
محتوا به حل مشکلات کاربران کمک می کند
کاربران علاقه مندند که در هنگام جستجوی سوالات خود نتایجی را در گوگل مشاهده کنند که موجب رفع مشکلات آنها در بهترین شکل ممکن می شود. گوگل همواره در حال ارتقای الگوریتم های خود برای مطابقت با چنین سیستم هاییست. اگر محتوای شما پاسخگوی نیاز کاربران در کلمه کلیدی به خصوصی باشد، رتبه آن در طول زمان افزایش خواهد یافت.
در زمان های دور به سئو به صورت مستقل نگاه می شد، اما هم اکنون دیگر این گونه نیست. امروزه سئو با مجموعه تلاش های شما در بازاریابی محتوا در ارتباط است. بدون محتوای خوب، هیچگاه قادر به راضی کردن موتورهای جستجو برای رتبه گرفتن نیستید. دقت داشته باشید که تاثیر محتوا در سئو روز به روز در حال بیشتر شدن است.