سئو فایل PDF چگونه است؟ + بهترین روش انجام
گوگل روزانه میلیاردها صفحه وب (HTML)، عکس یا PDF را مورد بررسی قرار میدهد. خیلی از مردم تصور میکنند که فایلهای PDF توسط گوگل ایندکس نمیشوند و به همین خاطر به سئو آنها بیتوجهند. این در حالی است که فایلهای PFD شما نیز میتوانند به خوبی در موتورهای جستجو رتبه بگیرند.
سئو pdf چیست؟
به صورت کلی به مجموعه اقداماتی که برای بهبود رتبهبندی فایلهای پیدیاف در نتایج موتورهای جستجو انجام میگیرند، سئو PDF گفته میشود. گوگل در سال 2001 برای اولین بار اقدام به ایندکس کردن فایلهای PDF کرد و آنان را همارز صفحات HTML قرار داد.
فایلهای PDF چگونه توسط گوگل ایندکس میشوند؟
گوگل توانایی آن را دارد که فایلهای PDF قرار گرفته روی وبسایتهای مختلف را به هر زبانی شناسایی کند. البته تنها در صورتی که فایل پیدیاف رمزگذاری نشده باشد و در قالب فشرده zip یا rar بارگذاری نشده باشد. جالب این که گوگل عکسهای قرار گرفته در فایلهای PDF را نیز به صورت جداگانه ایندکس کرده و در نتایج Images خود نمایش میدهد.
زمانی که یک محتوا در قالب فایل پیدیاف در سایت شما بارگذاری شده باشد، گوگل یک علامت کوچک PDF در کنار آن قرار میدهد. چنانچه لینکی در گوگل دارای این تگ باشد، با کلیک بر روی آن، به جای منتقل شدن به یک صفحه وب، مستقیماً فایل PDF موجود در آن در سیستم (کامپیوتر یا گوشی) شما دانلود شده و میتوانید به صورت آفلاین به مطالعه آن ادامه دهید.
البته باید توجه داشته باشید که گوگل اصولاً صفحات وب HTML را بر فایلهای PDF ترجیح میدهد. به همین خاطر اگر امکان آن وجود دارد، بهتر است محتوای خود را در قالب وبپیج بارگذاری کنید تا پیدیاف. این نوع فایلها اغلب برای آپلود اسناد رسمی یا مقالات حرفهای دانشگاهی مورد استفاده قرار میگیرد. یعنی فایلهایی که معمولاً باید وقت زیادی صرف مطالعه آن شود و بهتر است به صورت آفلاین، همیشه در دسترس مخاطب قرار داشته باشند.
چگونه سئو pdf انجام دهیم؟
سئو PDF اندکی با سئو صفحات معمولی تفاوت دارد اما در کلیات یکی است: باید سرچ کلمات کلیدی را انجام دهید و به صورت اصولی در مقاله خود از آنها استفاده کنید.
وقتی در مورد سئو PDF صحبت میکنیم، اصولاً موارد زیر کلیدیترین نکاتی هستند که باید رعایت شوند:
- انتخاب یک نام مناسب برای فایل PDF
- انتخاب یک عنوان و توضیحات متای جذاب
- استفاده از تیتر و هدینگ
- قرار دادن لینکهای مرتبط
انتخاب یک نام مناسب برای فایل PDF
آنچه که در نتایج جستجو گوگل نمایش داده میشود، نام فایل PDF شما خواهد بود. به همین خاطر باید برای بازدیدکنندگان یک معنای خاص داشته باشد. این یعنی عنوان فایل پیدیاف، هم باید حاوی کلمه کلیدی باشد و هم خیلی طولانی نباشد.
فرض کنید فایل PDF شما در خصوص دفترچه راهنمای تلویزیون هوشمند 46 اینچی سامسونگ مدل F6320 سری 6 است. شما میتوانید آن را به این شکل نامگذاری کنید : samsung-f6320-series-6-46-inch.pdf
(گذاشتن خط فاصلهها ضروری بوده در نتایج گوگل به صورت فاصله نمایش داده میشوند)
اصولاً بهتر است نام فایل شما بیشتر از 50 تا 60 کاراکتر نباشد و در صورت امکان حاوی نام URL و فاقد علائم نگارشی باشد. همچنین در نوشتن آن باید تماماً از حروف کوچک انگلیسی استفاده کنید.
انتخاب یک عنوان و توضیحات متای جذاب
درست مانند صفحات وب، فایلهای PDF نیز حاوی عنوان و متا دیسکریپشن هستند. تنظیم کردن صحیح این بخشها، به فایل پیدیاف شما کمک میکند تا هم توسط گوگل و هم توسط مخاطبان بهتر و راحتتر مطالعه شوند.
شما میتوانید با استفاده از نرمافزار Acrobat Reader بخش توضیحات متای PDF را مشخص کنید. کافیست مراحل زیر را انجام دهید:
- به بخش File بروید
- روی گزینه Document Properties کلیک کنید
- قسمت title را با عنوان مناسب پر کنید
- قسمت meta description در بخش Subject field را پر نمایید
استفاده از تیتر و هدینگ
باز هم میگوییم، درست مانند صفحات HTML، باید از تیترها یا هدینگها برای منظم کردن ساختار متن فایل PDF خود استفاده کنید. انجام این کار برای خوانایی بهتر و ایندکس شدن سریعتر محتوای شما ضروری است و آن را قابلفهمتر و مفیدتر میکند.
قوانین نیز مشابه هستند: هر فایل PDF تنها باید یک هدینگ H1 داشته و این تیتر هم باید یونیک و منحصربهفرد باشد. شما میتوانید به فراخور مطلب از هدینگهای H2 تا H6 نیز در متن خود استفاده کنید اما حواستان به نظم و ترتیب آنها باشد.
برای قرار دادن تیتر در فایل PDF کافیست در برنامه Adobe Acrobat Pro، از منوی سمت چپ، گزینه Tags را انتخاب کرده و عنوان مورد نظر خود را پیدا نمایید. سپس روی آن عنوان کلیک راست کرده و بعد از ورود به منوی properties، از تب Type میتوانید نوع هدینگ آن را مشخص کنید.
قرار دادن لینکهای مرتبط
موتورهای جستجو با فایلهای PDF درست مانند وبپیجها برخورد میکنند. این یعنی فایلهای پیدیاف نیز حامل پیج آتوریتی هستند و لینکهای قرار گرفته در آنها نیز آتوریتهای مشابه لینکهای صفحات معمولی دارد.
برای بهبود سئو فایل PDF بهتر است چند لینک داخلی مرتبط با سایر محتواهای موجود در وبسایت خود قرار دهید و چنانچه منطقی بود، چند لینک خارجی به سایتهای دیگر هم بارگذاری کنید. امکان بکلینک گرفتن برای این نوع فایلها نیز وجود دارد.
از ایجاد فایلهای تکراری خودداری کنید
یادتان باشد که رفتار گوگل با فایلهای PDF نیز مانند صفحات وب معمولی است. به همین خاطر اگر در خصوص موضوعی یک صفحه وبپیج دارید، دیگر نباشد یک محتوای PDF هم برای آن قرار دهید، زیرا کپی و تکراری حساب شده و به سئو سایت آسیب میزند.
PDF خود را برای موبایل بهینهسازی کنید
شما باید تا حد امکان محتوای فایل PDF خود را تراز کنید و در نتیجه اسکرول افقی آن در موبایل را کاهش دهید. تصور کنید که یک تصویر در سمت چپ و متنی در سمت راست وجود دارد. در سیستمهای دسکتاپ این ساختار میتواند یک صفحهبندی جذاب باشد اما در گوشیها، بهتر است تصویر بالای متن باشد تا بازدیدکنندگان از حرکت کردن افقی روی صفحه دستگاه خود بینیاز شوند.
به صورت کلی گوشیهای هوشمند صفحات افقی و کشیده دارند و عرض آنها کمتر است. به همین خاطر فایل PDF شما نیز باید به گونهای تراز شده باشد که کاربر در گوشی، بدون نیاز به جابجایی صفحه به چپ و راست، تنها با اسکرول به پایین یا بالا، بتواند به خوبی کل متن را بخواند و تصاویر را مشاهده کند.
حجم فایل PDF را کم کنید
همیشه حواستان به اندازه و حجم فایل PDF باشد. این موضوع فقط برای مخاطبانی که از طریق گوشی فایل را مطالعه میکنند نیست، بلکه صورت عمومی اهمیت زیادی دارد. چنانچه میبینید قرار دادن عکسهای باکیفیت در فایل، حجم آن را زیاد میکند، یا از آنها صرف نظر کنید یا اینکه به صورت فشرده و کمحجم داخل فایل قرار دهید. یادتان باشد که حجم فایل PDF شما در زیادترین حالت، نباید بیشتر از 5 مگابایت باشد.
برای آموزش سئو PDF و یادگیری کامل بهینهسازی این نوع فایلها برای موتورهای جستجو، میتوانید به سایت نصیر آکادمی مراجعه کرده و با جدیدترین متدهای مدیریت محتوا آشنا شوید.
سخن آخر
در این مقاله سعی کردیم به صورت خلاصه و مفید به اصول سئو PDF اشاره کنیم. استفاده از نکات ذکر شده در بالا، کمک میکند تا سئو فایل PDF را به صورت صحیح انجام داده و نتایج مثبتی بگیرید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.