آیا بک‌لینک‌ها هنوز در سال 2022 مهم هستند؟


آیا بک‌لینک‌ها هنوز در سال 2022 مهم هستند؟

بک‌لینک‌ها در گذشته برای اطمینان از اینکه وب سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو در بالاترین سطح ظاهر می‌شوند بسیار مهم بوده‌اند. لینک سازی خارجی برای مدت طولانی بخشی کلیدی از استراتژی سئو بوده است. اما در حال حاضر و با توجه به پیشرفت الگوریتم‌های گوگل، این سوال مطرح می‌شود که آیا بک‌لینک‌ها هنوز هم در سال 2022 مهم هستند یا نه؟ از آنجایی که مرور فعالیت‌های سئو برای اینکه ببینید آیا هنوز لازم هستند یا می‌توان آن را بهبود بخشید، در این مطلب، ما قصد داریم نگاهی به این موضوع بیندازیم که آیا بک‌لینک‌ها هنوز در سئو موثر هستند یا نه؟

چرا بک‌لینک‌ها برای سئو مهم هستند؟

اهمیت بک‌لینک در سئو افزایش اعتبار است. اعتبار یکی از عوامل اصلی است که گوگل و سایر موتورهای جستجوی برتر هنگام رتبه بندی یک وب سایت در اولویت قرار می‌دهند. بدون بک‌لینک‌های قابل اعتماد برای وب سایت شما، رسیدن به صفحه اول یک نتیجه جستجو می‌تواند چالش برانگیز باشد. موتور جستجو از خزنده‌ها برای جمع آوری اطلاعات و از الگوریتم ها برای سنجش کیفیت محتوایی که در وب سایت خود ارائه می‌کنید استفاده می‌کند. بخشی از ارزش محتوایی را که ارائه می‌کنید تعیین می‌کند را لینک‌های خارجی تعیین می‌کنند. اگر صفحات سایت شما، از سایت‌های با کیفیت لینک داشته باشند؛ موتور جستجویی مانند گوگل، به سایت شما شانس رتبه بندی بهتری اعطا می‌کنند.

بنابراین اگر می‌خواهید میان میلیون‌ها صفحه‌ای که روزانه گوگل مشاهده، ایندکس و رتبه بندی می‌کند، نمایش داده شوید؛ حتما باید بخشی از استراتژی سئو سایت خود را به لینک سازی اختصاص دهید.

تاثیر بک‌لینک روی سئو سایت چگونه است؟

همان‌طور که قبلاً بیان کردیم، اهمیت بک‌لینک برای سئو این است که به عنوان منبعی برای ارزش دادن به وب سایت شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی بسیاری از وب‌سایت‌های دیگر شما را به‌عنوان یک مرجع در یک جایگاه خاص به رسمیت می‌شناسند و به سایت شما به‌عنوان مرجع لینک می‌دهند، در میان دیگر رقبای خود به جایگاه بهتری دست پیدامی‌کنید.

بر اساس مطالعات انجام شده، اکثر سایت‌هایی که در صفحه اول گوگل نمایش داده می‌شوند، حداقل یک بک‌لینک دارند. مطالعات نشان می‌دهد که این سایت‌ها از کلمه کلیدی اصلی و هدف برای لینک سازی خارجی استفاده کرده‌اند. تا چند سال پیش، بک‌لینک‌ها جام مقدس رتبه بندی SERP بودند. سایت‌های با کیفیت با بیشترین بک‌لینک به طور خودکار در نتایج برتر موتورهای جستجو ظاهر می‌شدند.  همین موضوع باعث شد که افرادی برای به دست آوردن بک‌لینک، به سایت‌های دیگر پول پرداخت کرده و در ازای آن بک‌لینک دریافت کنند. زمانی که گوگل متوجه شدت گرفتن این موضوع شد، تصمیم به تغییر الگوریتم‌های خود و ارائه الگوریتمی به نام الگوریتم پنگوئن گرفت. این الگوریتم در وب‌سایت‌ها می‌خزد تا بک‌لینک‌های غیرطبیعی را پیدا کند. در صورتی که این الگوریتم متوجه چیزی مبنی بر غیرطبیعی بودن لینک سازی شود، صفحه را جریمه یا از نتایج گوگل حذف خواهد کرد.

بنابراین اگر می‌خواهید از استراتژی لینک سازی خارجی به نفع سایت خود بهره‌مند شوید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

از انکر تکست یکسان برای لینک سازی استفاده نکنید

اگر همیشه از یک انکرتکست برای لینک سازی استفاده کنید، الگوریتم پنگوئن به راحتی متوجه رد پایی از شما خواهد شد. بنابراین اگر می‌خواهید در صفحه نتایج گوگل رتبه خوبی کسب کنید، باید از انکرهای مختلف در لینک سازی برای یک صفحه استفاده کنید.

از استراتژی‌های سئو کلاه سیاه دوری کنید

هک کردن سایت‌های آسیب‌پذیر برای قرار دادن لینک در آنها، یکی از نمونه‌های لینک سازی در سئو کلاه سیاه است که عواقب زیادی برای سایت به همراه دارد. خوشبختانه، الگوریتم‌های گوگل می‌تواند به راحتی چنین مواردی را شناسایی کند.

بک‌لینک‌های مخرب را حذف کنید

یکی از روش‌های کسب درآمد از اینترنت، ایجاد پروفایل‌های فیک و لینک سازی از طریق آنها است. به عنوان مثال، برخی افراد از طریق کامنت گذاشتن و درج لینک در آن، اقدام به لینک سازی می‌کنند. اما اگر این روش به شکل افراطی مورد استفاده قرار گیرد، گوگل متوجه غیرطبیعی بودن آن شده و شما را جریمه می‌کند.

چه معیارهای تاثیر بک‌لینک در سئو سایت را افزایش می‌دهند؟

بک‌لینک‌ها از نظر کیفیت با این معیارها ارزیابی می‌شوند:

  • مرتبط بودن (Relevance): ترجیحا باید از سایت‌هایی لینک بگیرید که از نظر موضوعی با موضوع سایت شما مرتبط هستند. ایده لینک سازی در هر سایتی با هر موضوعی، معمولا ایده موفقیت آمیزی نیست.
  • اعتبار (Authority): خرید بک لینک با کیفیت از یک وب سایت معتبر، مانند یک وب سایت خبری یا دولتی، به افزایش رتبه دامنه شما کمک می‌کند و به سایت شما در رتبه بندی خوب کمک می‌کند.
  • ترافیک: دریافت بک‌لینک از سایت‌هایی که ترافیک زیادی دارند، معمولا کمک کننده است.
  • جایگاه بک‌لینک: جایی که یک بک‌لینک در صفحه ظاهر می‌شود نیز می‌تواند بر اثربخشی آن تأثیر بگذارد. اگر لینکی به صورت برجسته در قسمت بالایی یا اصلی محتوا، به صورت متن پررنگ یا رنگی قرار گیرد، احتمال اینکه روی آن کلیک شود بیشتر است.
  • متن لینک (Anchor Text): هرچه عبارتی که برای لینک خارجی انتخاب می‌کنید، با موضوع سایت شما مرتبط‌‌ باشد، سیگنال قوی‌تری برای گوگل ارسال می‌کند. علاوه بر این، انتخاب انکرتکست مناسب به تجربه کاربری هم کمک می‌کند. بنابراین از انکرهایی استفاده کنید که می‌خواهید در آنها رتبه بگیرید.
  • نسبت بک‌لینک فالو و نوفالو: نسبت بک‌لینک فالو و نوفالو در پروفایل بک‌لینک شما باید طبیعی باشد. اگر همه بک‌لینک هایی که دریافت می‌کنید از نوغ فالو باشد، ممکن است گوگل متوجه غیرطبیعی بودن آنها شده و شما را جریمه کند.

چرا بک‌لینک‌ها در سال 2022 هنوز هم مفید هستند؟

از نظر موتورهای جستجو، بک‌لینک‌ها به وب سایت شما اعتبار می‌دهند. هر چه صفحات  شما بتواند بک‌لینک بیشتر و باکیفیتی دریافت کنند، از نظر موتور جستجو بهتر است و احتمال اینکه به آن صفحات درنتایج خود رتبه بهتری بدهد، بیشتر می‌شود. در واقع، پیج رنک یکی از قدرتمندترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل است؛ اما نباید بخش عمده‌ای از استراتژی سئو شما لینک سازی خارجی باشد.

برای کسب نتیجه مطلوب از لینک سازی خارجی، باید روی چیزی تمرکز کنید که کیفیت آن دست خودتان است! درواقع اگر قصد لینک سازی برای یک صفحه به خصوص را دارید؛ مطمئن شوید که این صفحه از لحاظ محتوا، تجربه کاربری و لینک سازی داخلی وضعیت خوبی دارد.

آیا امکان سئو سایت بدون بک‌لینک وجود دارد؟

همان طور که پیش از این گفته شد، اگر سایت شما به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده و اعتبار دامنه ندارد؛ انجام فعالیت‌های لینک سازی برای آن می‌تواند کمی خطرناک باشد. در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم برای کسب رتبه در صفحه اول گوگل، از کلمات غیررقابتی حوزه کسب و کار خود استفاده کنید. استفاده از ترفندهای رایج سئو، مانند توضیحات متا، تایتل جذاب و کاربردی و توجه به ترندها، می‌تواند شانس شما را برای کسب رتبه برتر افزایش دهد. در این شرایط، تولید محتوای با کیفیت و کاربردی، شرط لازم و اصلی برای موفقیت است. در رابطه با موضوعی که انتخاب کرده‌اید، محتوای کافی و کامل تهیه کنید. در این صورت می‌توانید اعتماد کاربر و سپس گوگل را جلب کرده و شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

برای رتبه 1 به چند بک‌لینک نیاز دارم؟

تعداد بک‌لینک‌هایی که برای کسب رتبه 1 نیاز دارید، به طور مستقیم با میزان سختی کلمه کلیدی شما مرتبط است. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از این موضوع، از ابزارهای تحلیلی سئو استفاده کنید. شما با تحلیل رقبا و بررسی روند لینک سازی آنها، می‌توانید متوجه نیازمندی‌های سایت خود از همه نظر از جمله تعداد لینک خارجی شوید. اگر می‌خواهید تعداد بک‌لینک‌های مورد نیاز را کاهش دهید، به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • بهینه سازی تکنیکالی سایت
  • بهینه سازی محتوایی سایت
  • لینک سازی داخلی
  • استفاده از استراکچردیتا
  • بررسی معیارهای Core Web Vitals

بک‌لینک‌ها هنوز هم برای سئو مهم هستند

با توجه به افزایش تعداد سایت‌ها و صفحات در فضای وب، رقابت بین کسب رتبه برتر در صفحه نتایج گوگل بیش از پیش افزایش یافته است. حالا شما برای کسب نتیجه مطلوب از فعالیت‌هایی سئویی خود به چیزی بیشتر از تولید محتوای با کیفیت نیاز دارید. شما باید به نحوی طبیعی از سایت‌های معتبر و مرتبط با موضوع کسب‌وکارتان بک‌لینک دریافت کنید و ارزشمندی سایت خود را به گوگل و دیگر موتورهای جستجو نشان دهید.

آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *