آشنایی با کد های وضعیت 301 و 302 و 307
یکی از مواردی که باید همیشه به خاطر داشته باشیم به روزرسانی محتوای قدیمی وب سایت است که ممکن است URL را نیز تغییر دهد و این کمی نگرانی است. زیرا مقاله شما در گذشته رتبه بندی داشته است و اکنون به طور طبیعی با تغییر آن با مشکل روبرو می شویم. برای این منظور می توانیم این مسئله را با ویژگی به نام ریدایرکت که همان ریدایرکت است ، حل کنیم. آیا از ریدایرکت 301 شنیده اید؟ یا از آن استفاده می کنید؟
یکی از کارآمدترین و مناسب ترین روش های تغییر مسیر با تکنیک سئو استفاده از تغییر مسیر 301 است. تغییر مسیر 301 برای اجرای آن کار دشواری نیست ، اما در عین حال باید قدرت و اعتبار صفحه اصلی را حفظ کند. اگر نام صفحه ای را تغییر داده یا آن را جابجا کرده اید ، مطمئن ترین راه استفاده از ریدایرکت 301 است.
Status Code یا کد وضعیت چیست
اولین چیزی که موتور جستجو هنگام استفاده از یک صفحه دریافت می کند ، کد وضعیت آن است. کدهای وضعیت انواع مختلفی دارند ، به عنوان مثال کد 200 به معنای در دسترس بودن صفحه و استفاده از آن است. شما 404 دریافت کرده اید ، به این معنی که صفحه مورد نظر شما وجود ندارد و کد 500 نشان دهنده یک مشکل سرور است.
Redirect 301 خود یک کد وضعیت است که به موتور جستجو اطلاع می دهد صفحه منتقل شده و باید در آدرس جدید جستجو شود. در این حالت ، این موتورها پس از دریافت پیام از موتورهای جستجو ، آدرس جدید را به کاربر نشان می دهند. .
علاوه بر ریدایرکت 301 ، ریدایرکت 302 ، 305 و 307 نیز وجود دارد که عملکردی مشابه هدایت 305 و 307 دارند ، بنابراین تغییر مسیر 301 از اهمیت بیشتری برخوردار است.
یکی از مهمترین ویژگیهای ریدایرکت 301 انتقال رتبه بندی پیوندهای قدیمی به صفحات جدید است که Link Juice نامیده می شود.
ریدایرکت 301 چیست؟
301 تغییر مسیر به معنای تغییر آدرس صفحه است. این روش برای انتقال کاربران و موتورهای جستجو به آدرس صفحه جدید استفاده می شود. این تغییر مسیر هنگامی که آدرس قبلی به هر دلیلی تغییر می کند استفاده می شود و باعث می شود تمام ترافیک از آدرس قبلی به URL جدید هدایت شود.
بارها برای شما اتفاق افتاده است که شما یک URL خاص تایپ کرده اید اما ناگهان دیدید که آدرس به URL دیگری تغییر می کند. در واقع این روش تغییر مسیر 301 است. این تکنیک باعث می شود همه بازدیدها به سایت قبلی ، به خصوص اگر مثبت باشد ، به آدرس جدید منتقل شود و همچنین کاربران و موتورهای جستجو را به سمت آن سوق دهد.
یکی از مکانهایی که از تغییر مسیر 301 استفاده می شود تغییر http به www در سایت است. گوگل دامنه ای را به عنوان دامنه اصلی سایت به رسمیت می شناسد و از این نظر بین دو آدرس www.test.com و http://test.com تفاوت وجود دارد و آن را به عنوان دو سایت جداگانه تشخیص می دهد و بنابراین گوگل ممکن است شما را جریمه کند. چطور هستید؟ در اینجا ، از روش هدایت 301 برای هدایت مجدد آنها به یک دامنه اصلی استفاده می شود.
ریدایرکت 302 چیست؟
از ریدایرکت 302 فقط باید زمانی استفاده کنید که بخواهید صفحه ی مورد نظرتان را موقتا جابجا کنید در این صورت ترافیک صفحه در همان حالت قبل باقی می ماند و ان آدرس موقت برای موتور های جستجو ایندکس نمی شود .پس سعی کنید مدت طولانی از ریدایرکت 302 استفاده نکنید زیرا امکان دارد موتور های جستجو مانند ریدایرکت 301 با ان برخورد کنند .
ریدایرکت 307 چیست؟
ریدایرکت 307 تقریبا شبیه ریدایرکت 302 می باشد اما در برخی موارد با یکدیگر تفاوت دارند مانند :
اینترنت که بر مبنای پروتکل HTTP بنا شده و دارای دو ورژن است که شامل 0/1 و1/1 می شود .ریدایرکت 302 برای هر دو این کدها عمل می کند اما ریدایرکت 307 فقط برای کد 1/1 عمل می کند .
چرا باید از ریدایرکت 301 استفاده کنیم؟
اگر می خواهید از ریدایرکت 302 استفاده کنید ، مواظب باشید صفحاتی را که می خواهید برای همیشه پاک کنید منتقل نکنید ، زیرا مقدار صفحه ای که حذف می شود به آدرس صفحه جدید منتقل نمی شود و برای این منظور توصیه می شود از ریدایرکت 301 استفاده کنید.
به طور کلی ، مهمترین دلایل استفاده از این روش عبارتند از:
- برای اجتماع تمامی لینک های دسترسی به صفحه اصلی سایت، همانطور که در بالا گفته شد شما باید یک نوع حالت نوشتن اصلی برای لینک های سایت خود تعیین کنید.
- برای دوباره برندسازی شرکت خود با یک URL متفاوت.
- برای هدایت ترافیک مستقیم به آدرس صفحه سایت اصلی از چندین دامنه ای دامنه مختلفی که سازمان دارد.
وقتی نام تجاری نام وب سایت یا شرکت خود را تغییر می دهد ، ریدایرکت 301 قدرت پیوندها را در یک URL واحد ادغام می کند. علاوه بر این ، این روش کاربران را مستقیماً به صفحه اصلی سایت هدایت می کند و از هدایت آنها به آدرسهای اینترنتی اشتباه جلوگیری می کند.
بعضی اوقات ، برخی از مارک ها آدرس صفحه هایی را خریداری می کنند که مشابه سایت آنها باشد. به عنوان مثال ، آدرس صفحه سایت physics.com است ، صاحب شرکت دامنه ای به نام physic.com را خریداری می کند و دامنه دوم را با استفاده از تکنیک ریدایرکت 301 به دامنه اول انتقال می دهد. این روش هویت اصلی شرکت و سازمان را در جای خود حفظ می کند و تمام جاده های فرعی را که به آدرس های اشتباه منجر می شوند ، می بندد.
تفاوت بین ریدایرکت 301 تا بقیه ریدایرکت ها چیست؟
ریدایرکت 301 از لحاظ بهینه سازی برای سئو نسبت به سایر ریدایرکت های موقت بهتر است زیرا امکان انتقال کامل آدرس صفحه و تمام ترافیک موجود در آن را فراهم می کند. به همین دلیل همیشه تأکید می شود که قبل از استفاده بسیار مراقب باشید. هرگز از موارد موقت استفاده نکنید ، زیرا نه تنها به طور کامل منتقل نمی شوند ، بلکه ممکن است با مشکلات فنی سئو روبرو شوید که نیاز به تجدید نظر در لینک ها دارید.
اشتباهاتی که در ریدایرکت 301 ممکن است مرتکب شوید؟
حالا که اهمیت این نوع تکنیک را متوجه شده اید، بهتر است تا اشتباهاتی را که اغلب افراد در استفاده از آن مرتکب میشوند را بدانید تا از انجام مجدد، جلوگیری نمایید:
1. تفاوتی بین //:http و http://www قائل نشوید. همانطور که در بالا بیان کردیم، گوگل فقط یک آدرس دامنه را به عنوان اصلی قبول می کند، برای همین از نظر او بین دو عبارت لینک شده، تفاوت وجود دارد و آن را دو URL مجزا می داند. از آنجا که محتویات این دو لینک یکی است، گوگل آن را کپی شده می داند و جریمه می کند. پس اول از همه، تکنیک ریدایرکت 301 را برای این دو لینک در نظر بگیرید.
2. هیچگاه بدون انجام ریدایرکت 301، تمامی محتویات اصلی سایت خود را به دامنه جدید انتقال ندهید. زیرا گوگل آن را مورد خزش قرار می دهد و سریعا متوجه کپی بودن مطالب آن می شود و آنگاه سایت شما را جریمه خواهد کرد. حال باید کلی زحمت بکشید تا بتوانید این لکه ننگ را از روی دامنه سایت خود بردارید.
3. لینک های قدیمی سایت خود را فراموش نکنید. بعضی از افراد لینک های قدیمی را به جای اینکه با تکنیک ریدایرکت 301 به لینک جدید منتقل کنند، یک لینک در سایت قدیمی قرار می دهند و بیان می کنند که آدرس جدید به این سایت منتقل شده است. شما با این کار باید باز از صفر شروع کنید تا بتوانید رتبه های برتری را که قبل داشتید، باز بدست بیاورید.
نکات مهم در ریدایرکت کردن آدرس ها
نکته بسیار مهم این است که شما نباید صفحه خطای سایت ریدایرکت 404. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از وب مسترها مرتکب می شوند ایندکس کردن صفحه خطای سایت 404 در فهرست یا هر آدرس دیگر ریدایرکت 301 است. این یک اشتباه بزرگ است و آسیب زیادی به بهینه سازی وب سایت شما وارد می کند.
همچنین توجه داشته باشید که صفحه ریدایرکت که از فهرست حذف شده است نیز یک اشتباه بزرگ است. ابتدا موتورهای جستجو هوشمند عمل می کنند و مقدار صفحه حذف شده را به فهرست سایت منتقل نمی کنند. نمایه سازی سایت دارای شرایط بسیار ویژه ای است و موتورهای جستجو به سادگی مقدار شاخص سایت را منتقل یا افزایش یا کاهش نمی دهند. با این کار فقط مقدار صفحه حذف شده هدر می رود. سپس وقتی Google Inputs به دنبال محتوای خاصی در آن صفحه هستند و ما صفحه حذف شده را به صفحه مشابه با همان موضوع با ریدایرکت 301 هدایت می کنیم ، مقداری از ارزش صفحه قدیمی را به صفحه جدید منتقل می کنید. شما همچنین کاربر وارد شده را با همان موضوع هدایت می کنید و کاربر را در سایت نگه می دارید. در حالی که کاربر از صفحه حذف شده به فهرست منتقل می شود ، بلافاصله سایت را می بندد و به دنبال سایت دیگری در نتایج جستجو است.