تصورات غلط رایج در سئو و دلایل غلط بودن آن
متأسفانه امروز در ایران وعده های غیرواقعی در مورد بهینه سازی موتور جستجو داده می شود و یا اینکه مردم خود تصورات غلطی در مورد کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجو دارند. سئو همیشه به عنوان فرآیندی شناخته شده است که اطلاعات غلط و سو تفاهم زیادی در مورد آن وجود دارد. با تلاش برای پنهان کردن تعدادی از حقایق ،گوگل سعی دارد تعداد افرادی را که می خواهند از رتبه بندی گوگل سواستفاده کنند کاهش دهد. با این حال ، گوگل اخیراً با کار در انجمن های سئو کارهای قابل توجهی در زمینه افزایش شفافیت انجام داده است.
کارشناسانی مانند John Mueller, Gary Illyes و Danny Sullivan از طریق نرم افزاری مانند Hangouts ، توییتر و کانال های یوتیوب صحبت کرده اند تا سعی کنند عقاید غلط را با واقعیت های سئو جایگزین کنند.
در اینجا 15 باور غلط و دلیل اشتباه بودن آنها آورده شده است:
فقط رتبه اول مهم است؛
بدیهی است که بین موقعیت نتایج جستجو و میزان کلیک رابطه وجود دارد ، اما این بدان معنا نیست که ابتدا باید همه ما به رتبه بندی وب سایت بپردازیم. حتی در گذشته ، داشتن بهترین رتبه ها موفقیت و نرخ بالای کلیک را تضمین نمی کند ، اما حداقل نقطه شروع خوبی است. لازم به ذکر است که حتی برخی از وب سایت های عالی رتبه نیز از کلیک های خوبی برخوردار نیستند.
سئو چیزی است که هر متخصصی در تکنولوژی میتواند انجام دهد؛
تصور اشتباه: هر شخص تکنیکال و فنی میتواند مسئولیت آن را بپذیرد؛
واقعیت: سئو تکنیکال و فنی است.
سئو چیزی فراتر از یک فرد فنی است. از هر فردی در حوزه کاری خود بپرسید که چه تعداد مشتری به دفتر آنها آمده اند و درباره اینکه چگونه سئو خود را به متخصص فناوری اطلاعات یا طراح وب و موارد مشابه ارسال کرده اند و هیچ نتیجه ای نگرفته اند ، داستان هایی ارائه می دهند. این افراد می توانند هنگام به راه انداختن نقشه های سایت XML ، تغییر مسیرها و پرونده های robots.txt منابع ارزشمندی باشند. اما انتظار نداشته باشید که آنها سئو را به طور کامل درک و تمرین کنند ، زیرا وظیفه اصلی آنها بهینه سازی موتور جستجو نیست.
واکنشهای سریع به بروزرسانیهای الگوریتم موتورهای جستجو، باعث موفقتر شدن شما میشود؛
باور نادرست: هر زمان که گوگل الگوریتم رتبه بندی جستجوی ارگانیک خود را به روز می کند ، باید در اسرع وقت وب سایت خود را تغییر دهید تا عقب نمانید!
واقعیت: هر موتور جستجو بطور مداوم در تلاش برای بهبود الگوریتم جستجوی خود است ، گوگل الگوریتم جستجوی خود را تقریباً 500 بار در سال تغییر می دهد. هنگام به روزرسانی عمده و عمده ، باید نگران به روزرسانی وب سایت خود باشید.
وقتی بروزرسانی اتفاق می افتد ، کار هوشمندانه این است که صبر کنید و ببینید تأثیر آنها بر سایت شما چگونه است. در بیشتر موارد ، اگر سئو را به درستی انجام دهید ، سایت شما به هیچ وجه تحت تأثیر منفی قرار نمی گیرد و حتی می توانید تبلیغات آن را مشاهده کنید! چیزی به نام الگوریتم جستجوی کامل وجود ندارد ، بنابراین به روزرسانی ها همیشه انجام می شود. بنابراین شما فقط باید مدتی صبر کنید تا ببینید تأثیر وب سایت شما چیست ، منابع معتبر درباره آنچه به روز شده است را بخوانید و سپس بر اساس به روزرسانی ها در صورت لزوم تنظیمات و تغییرات را انجام دهید.
یکبار سئو انجام دهیم، دیگر به آن نیازی نداریم!
بسیاری از صاحبان مشاغل شنیده اند که روند سئو در سایت آنها به پایان رسیده است. این تصور غلط در جامعه فناوری اطلاعات (IT) بسیار رایج است و به راحتی می توان گفت که چرا. کارمندان فناوری اطلاعات به گونه ای کار می کنند که از یک مشکل به مشکل دیگر بروند و همان روش سئو را دنبال کنند. اما سئو یک روند مداوم است که به طور دوره ای به زمان نیاز دارد ، به ویژه برای افرادی که منبع اصلی درآمد آنها اینترنت است.
لینک بیلدینگ کلاه سیاه است و منجر به جریمه توسط گوگل میشود؛
باور نادرست: گوگل از لینک بیلدینگ کلاه سیاه متنفر است!
واقعیت: این واقعاً خنده دار است. گوگل به وب سایت شما برای لینک دادن پاداش می دهد. تنها شرط این است که این بک لینک ها از منابع معتبر و مرتبط تهیه شوند.
بله ، اگر پیوندهای وب سایت خود را در وب سایت های غیر مرتبط ، وب سایت های ناخواسته یا وب سایت هایی با نرم افزار و اسکریپت های مخرب قرار دهید ، می توانید جریمه بلاک لینک شوید. اما در این مثال ، این در واقع اسپم است ، نه بک لینک.
هنگام ساخت لینک های با کیفیت لازم نیست نگران این تصور غلط سئو باشید. بسیاری از مردم تصور می کنند که ارسال یک پست وبلاگ یک روش کلاه سیاه سئو است ، اما این فقط در صورتی است که نظرات فقط به وب سایت شما بدون ارزش افزوده لینک دهند. نکته اصلی این است که از خود بپرسید آیا هنگام ارسال نظر در وبلاگ یا لینک دادن به وب سایت در مقاله ، ارزش خود را اضافه می کنید ، اگر چنین است پس نگران چیزی نباشید.
گوگل برای تمام بک لینک های گرفته شده از سایت های معتبر ارزش قائل است
در مورد بک لینک ها باید چند نکته را بخاطر بسپارید. اولاً ، اعتبار دامنه ای که به آن پیوند می دهید فقط در صورتی معتبر است که از نظر محتوا لینکی بین سایت شما و سایت پیوند دهنده وجود داشته باشد. مسئله دیگر این است که کاربران باید با دنبال کردن لینک در مورد آن موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنند. کیفیت پیوند فقط در صورتی معنی خواهد داشت که محتوای ارزشمندی در سایت خود داشته باشید.
کلمات کلیدی مرتبط بعد از مدتی کارایی خود را از دست می دهند
می توان گفت که این یکی از اشتباهات رایج بین کارشناسان سئو و تولیدکنندگان محتوا است. در واقع ، پیوند دادن به یک وب سایت از طریق کلمات کلیدی است. مطمئناً ، به دلیل رقابت شدیدی که امروز بین وب سایت ها وجود دارد ، ممکن است رتبه وب سایت شما در آن کلمه کلیدی کاهش یابد ، اما موقعیت آن هرگز از بین نخواهد رفت. برای حفظ موقعیت کلمات کلیدی سایت سئو ، بهتر است بین مقاله ها و صفحات از طریق لینک به کلمات کلیدی پیوند برقرار کنید.
جستجوی کلمات کلیدی یک کار بیهوده و تلف کردن زمان است
براساس بررسی های انجام شده توسط برندواچ، در هر ثانیه حدود 40هزار واژه در گوگل مورد جستجو قرار می گیرند. برای همین یکی از مهمترین نکته ها و مرحله ای شما قبل از ایجاد یک وبسایت و مخصوصا فروشگاه اینترنتی باید انجام دهید این است که باید کلمات کلیدی که بیشترین جستجو را دارند و باعث افزایش سئو سایت شما میگردند را پیدا کنید. متاسفانه این مرحله توسط بیشتر طراحان و متخصصان سئو نادیده گرفته می شود.
HTTPS مهم نیست؛ مگر اینکه سایت فروشگاهی داشته باشید؛
باور نادرست: اگر سایت تجارت الکترونیکی دارید ، فقط باید از رمزگذاری HTTPS استفاده کنید. در غیر این صورت پروتکل اصلی HTTP خوب کار خواهد کرد
واقعیت: در ابتدای سال 2017 ، متوسط حجم جهانی ترافیک اینترنت سرانجام از متوسط حجم ترافیک رمزگذاری نشده بیشتر شد.
گوگل به صراحت گفته است که وب سایت های دارای پیشوند HTTPS را به سایر وب سایت ها ترجیح می دهد. زیرا رمزگذاری HTTPS مزایایی مانند رازداری ، صداقت و هویت را به همراه دارد. سرانجام ، استفاده از HTTPS بهتر از رمزگذاری نکردن وب است و تعویض به HTTPS در اولویت سایت های بزرگی مانند فیس بوک ، گوگل و ویکی پدیا بوده است.
رتبه بهتر، ترافیک بیشتر!
این یک تصور غلط در سئو میباشد که رتبه بهتر یعنی ترافیک بیشتر! مردم ممکن است شما را در رتبهبندی نتایج جست و جو ببینند، اما به هیچ وجه دلیل نمیشود که بر روی نتیجهی وبسایت شما حتما کلیک کنند!
عوامل زیادی بر این مورد تاثیر دارد، برای مثال ممکن است:
- استراتژی انتخاب کلمات کلیدی نادرستی انتخاب کردهاید.
- توضیحات متای ضعیف و غیر جذابی دارید که باعث میشود مخاطب فکر کند به دردش نمیخورید.
گوگل خودش می فهمد!
در پاسخ به این افراد ، باید بگویم: نه متأسفانه ، گوگل به خودی خود متوجه این موضوع نیست. وقتی وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه نمی کنید.
این افراد تصور می کنند با ایجاد هزاران URL و در دسترس قرار دادن آنها در خزنده های گوگل ، وب سایت آنها به طور معجزه آسایی در دسترس کاربران علاقه مند قرار خواهد گرفت. این مدیران وب انتظار دارند موتورهای جستجو همه کارها را برای آنها انجام دهند. فراموش نکنید که گوگل هوشمند است اما معجزه آسا نیست!
نکته اینجاست که گوگل و سایر موتورهای جستجو سعی می کنند کیفیت رفتار کاربر یک سایت را ارزیابی کنند. البته هیچ کاربری نه تنها میلیون ها محتوای تکراری را جستجو نمی کند ، بلکه به معیارهای رتبه بندی انسانی مانند بک لینک نیز اعتماد ندارد.
هر صفحه ای که در نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرد باید هم از نظر محتوا و هم از نظر فنی دارای ارزش باشد. اگر وب سایت شما از چنین معیارهایی برخوردار نیست ، بدانید که در بازی ای شرکت کرده اید که احتمالاً در آن می بازید.
گوگل سه عامل رتبه بندی اصلی دارد
این باور در سال 2016 زمانی ایجاد شد که آندری لیپاتسف اعلام کرد: گوگل سه فاکتور اصلی بک لینک ، محتوا ، رنک برین را برای رتبه بندی در نظر می گیرد.
اما این بیانیه در ویدئویی که توسط جان مولر در هنگ اوت مدیر سایت منتشر شده رد شد. وی در این ویدئو گفت که تعیین مهمترین عوامل رتبه بندی غیرممکن است زیرا این عوامل با توجه به کلمات کلیدی جستجو شده و زمان جستجو این کلمات متفاوت هستند.
او به جای تمرکز بر عوامل خاص در رتبه بندی سایت ، پیشنهاد می کند سایت را به منظور افزایش تجربه کاربر و دستیابی به اهداف کاربر بهینه کنید. به روز نگه داشتن سایت با اطلاعات مفید بهترین روش برای توسعه سایت از نظر گوگل است.
فقط برروی کلمات کلیدی با بیشترین جستجو تاکید گردد
اشتباه دیگری که می تواند هنگام جستجوی کلمات کلیدی مرتبط مرتکب شود این است که کارشناسان سئو تأکید بیشتری بر کلمات کلیدی دارند که جستجوی بیشتری دارند. شما باید بدانید که هرچه کلمات کلیدی شما عمومی تر بوده و جستجوی شما بیشتر باشد ، فعالیت بیشتری نیاز دارید تا بتوانید آن را در صفحه اول نتایج گوگل نشان دهید. سعی کنید تمام کلمات کلیدی که حتی کمتر جستجو می کنند را در سایت خود قرار دهید و سپس با تکنیک های مرتبط مانند محتوا و برچسب ها در آن کلمه کلیدی در صفحه اول باشید. این روش سئو سریعتر سایت شما را افزایش می دهد ، زیرا شما از کلمات کلیدی عمومی در سایت خود استفاده کرده اید و گوگل آنها را سریعتر از سایرین فهرست می کند.
80 کلیکها برای 3 رتبه نخست است!
تحقیقات در مورد رفتار کاربر در موتورهای جستجو نشان می دهد که مردم بیشترین توجه را به 5 نتیجه برتر (به خصوص 3 نتیجه برتر) دارند (چیزی در حدود 80٪ کلیک!)
این فقط مربوط به صفحه اول نتایج جستجو نیست! به عنوان مثال ، در صفحه دوم گوگل ، وضعیت به گونه ای است که بیشترین کلیک ها برای 5 رتبه اول و به ویژه 3 رتبه اول است.
در هر صورت ، تنها رتبه بندی برای موفقیت کافی نیست! شما ممکن است بتوانید در بسیاری از کلمات رتبه بندی کنید ، ترافیک زیادی را به خود جلب کنید ، اما حتی یک قرآن کسب نکنید !! آیا این واقعاً همان چیزی است که شما می خواستید؟ بعید است بدانیم!
سئو در کوتاه مدت (مثلا 3 ماه) کسب و کار من را دگرگون خواهد کرد.
در اینجا شما باید به نتایج ناامید کننده عادت کنید. افراد زیادی هستند که تجارت آنها از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و با مراجعه به گروهی از متخصصان این حوزه به دنبال راه حل فوری هستند و بهبود سئو را بهترین گزینه برای خود می دانند. متأسفانه ، بحث سئویک استراتژی بلند مدت است. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که در کوتاه مدت پاسخ داده شود ، اما این موارد بسیار نادر است. ممکن است حدود 6 تا 12 ماه طول بکشد تا نتایج مثبت شروع به نشان دادن کند و تأثیر آن را بر سود نهایی خود مشاهده کنید.
اکنون ، آینده سئو در دست شماست. بنابراین باید از افسانه ها و باورهای غلط خلاص شوید. این واقعیت که یک متخصص سئو نتوانسته استراتژی های صحیحی را برای وب سایت شما پیاده سازی کند و وب سایت را در موتورهای جستجو بهبود بخشد ، به معنای بی فایده بودن سئو نیست. بلکه سئو موضوعی بسیار گسترده است که شامل بسیاری از راه ها و ترفندها برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و همچنین کاربران است.