آشنایی با AMP | تاثیر در سئو سایت

آشنایی با AMP | تاثیر در سئو سایت

مزایا و معایب و تاثیرAMP در بهبود و سئوی سایت

در اوایل سال 2016 ، گوگل ابزاری به نام AMP را منتشر کرد که در ادامه توضیحات کامل تری از این ابزار ارائه خواهیم داد. این ابزار توسط گوگل برای سهولت استفاده کاربران از صفحات وب ارائه شده است. زیرا در عصر امروز بیشتر مردم از تلفن همراه خود برای وبگردی استفاده می کنند و این آمار روزانه در حال افزایش است. گوگل می خواهد مدیران وب سایت ها از این ابزار برای بهبود سرعت صفحات وب خود استفاده کنند تا کاربران بتوانند بدون هیچ گونه تأخیری به راحتی محتوای صفحات وب را مشاهده کنند.

AMP چیست؟

AMP در واقع یک فناوری برای بارگذاری سریع صفحات وب در تلفن های همراه کاربران است. Amp مخفف Accelerated Mobile Pages است. Amp چارچوب جدیدی برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت در تلفن همراه است که در سال 2016 توسط گوگل معرفی شد. پروژه Amp توسط گوگل و توییتر نوشته شده و از اندازه صفحات HTML می کاهد.
امروزه استفاده از تلفن های همراه روز به روز در حال افزایش است و بیشتر افراد از طریق تلفن های همراه وارد دنیای اینترنت می شوند و سایت های مورد نظر خود را جستجو می کنند. به همین دلیل ، گوگل این فناوری را برای سهولت كاربران خود معرفی كرد ، به طوری كه کاربران می توانند با كلیك كردن روی نتایج گوگل با سرعت بسیار بالا صفحات سایت را مشاهده كنند.

AMP چیست

چرا باید از AMP استفاده کنیم؟

محتوای سایت شما اهمیتی ندارد ، اگر می خواهید در رتبه های برتر گوگل در موتورهای جستجو در نتایج جستجوی موبایل قرار بگیرید ، با استفاده از این فناوری چندین رتبه بندی در هر صفحه را در کلمات کلیدی مختلف و البته چندین صفحه بهبود خواهید بخشید در سایت های راه اندازی. این فناوری ، همانطور که در بالا ذکر شد ، سرعت بارگذاری سایت را افزایش می دهد و هرچه سرعت بارگذاری سایت بیشتر باشد ، از نظر سئو در گوگل بالاتر می روید ، علاوه بر این ، گوگل همچنین متوجه استفاده شما از AMP می شود و به دلیل به نفع استفاده از وب سایت ها یک ابزار بسیار حرفه ای برای سرعت بخشیدن به سایت شما هستند.

در ایالات متحده بیش از 60٪ و در ایران بیش از 80 تا 50٪ جستجوها از طریق تلفن همراه انجام می شود. اگر به دلیل سرعت کم بارگذاری سایت خود نمی خواهید این حجم زیاد بازدید کننده را از دست دهید ، بهتر است از AMP استفاده کنید.

با بهبود تجربه کاربر ، خود را جای کاربر قرار دهید وقتی سایتی را در موبایل باز می کنید و سایت سریع بارگیری می شود ، چه احساسی دارد که انتظار ندارید و می توانید به سرعت به متن و و نظرات دسترسی پیدا کنید حالا فکر کنید گاهی اوقات با این اینترنت کند ، بارگیری برخی سایت ها در تلفن های همراه بیش از 10 ثانیه و حتی 2 دقیقه طول می کشد. مطمئناً صفحه را خواهیم بست و صفحه دیگری را باز خواهیم کرد.

سرعت بالا ، استفاده از AMP ، سرعت تحویل محتوا در دستگاه های تلفن همراه را افزایش داده است بدون اینکه کاربر مجبور شود کل محتوای سایت را مشاهده کند. در حقیقت ، صفحاتی که از فناوری AMP در تلفن همراه استفاده می کنند یک درجه بالاتر از بقیه هستند.

AMP چگونه عمل می کند؟

AMP کد HTML را بهینه می کند و صفحاتی که از AMP استفاده می کنند سرعت بارگیری بالایی دارند و خواندن صفحات را برای کاربران تلفن همراه آسان می کند.
در کدهای AMP شما نمی توانید از همه برچسب ها استفاده کنید و اجازه این کار را ندارید. همچنین ، شما فقط می توانید از کد CSS ساده و همه کاره استفاده کنید. شما مجاز به استفاده از کد جاوا اسکریپت در هر کجای صفحات نیستید. در واقع می توان گفت که AMP اجازه استفاده از یک سری کدها را دارد که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و حجم کمی دارند و کد CSS صفحه را نادیده می گیرد تا اندازه صفحه بیشتر نشود و سایر برچسب ها حجم صفحه وب سایت. به عنوان برچسب های غیر مجاز در نظر گرفته می شود.

آیا استفاده از AMP ضروری است؟

اگر سرعت بارگذاری صفحات وب سایت شما در گوشی های هوشمند و موبایل، مناسب می باشد و کاربر را راضی نگه می دارد، لزومی به انجام این کار نیست. ولی اگر می خواهید طبق تکنولوژی و علوم روز وب سایت خود را طراحی نمایید و کاربران گوشی های هوشمند را راضی نگه دارید می توانید از AMP استفاده نمایید.

مزایای AMP

مزایای AMP

  • پروژه AMP کاملا رایگان و متن باز است.
  • پروژه  AMP می‌ تواند سرعت لود وب سایت شما در تلفن‌ های همراه را افزایش دهد و توجه داشته باشید که سرعت لود یکی از فاکتور‌های رتبه بندی وب سایت می‌باشد.
  • قرار گیری بهتر در SERP ها (نتایج صفحات موتور‌های جستجو ،Search engine results page ) با  فعال‌ سازی اسلاید مقالات برای افزایش نرخ کلیک. پس از فعال سازی AMP در یکی از وب سایت‌های معروف، AMP باعث افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ کلیک یک وب سایت شده است که نتیجه این رشد باعث افزایش بازدید سایت هم نیز می‌شود.
  • پروژه AMP به عملکرد وب سایت بسیار کمک می‌کند، برای مثال نیازی به لود شدن فریم‌ ورک‌های حجیم CSS و JS ندارد.
  • می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل وب سایت شما شود.
  • با‌ توجه به پیشرفت هر روزه AMP، به تازگی امکان اضافه کردن تبلیغات نیز به آن اضافه شده است که با‌توجه به آن می‌توانید از طریق Adsense برای خود در‌آمد داشته باشید.
  • به صورت خودکار تصاویر را فشرده سازی می‌کند (تصاویر برای نمایش به فرمت WebP تبدیل می‌شوند).
  • AMP Lite باعث افزایش سرعت در اتصالات ضعیف می‌شود. گوگل می‌گوید که این تکنیک تا ۴۵ درصد وب سایت را نسبت به قبل فشرده تر می‌کند.

معایب  AMP

  • به طور کلی AMP از فاکتور‌های رتبه بندی وب سایت نیست ولی ممکن است که در آینده جزو این فاکتور‌ها باشد. با توجه به این موضوع از نظر تاثیر گذاری روی رتبه وب سایت هم جز‌و مزایا و هم جزو معایب به حساب می‌آید.
  • اگر شما یک توسعه دهنده وب نباشید فعال سازی AMP در وب سایتتان کمی سخت است ولی خوشبختانه در cms هایی نظیر وردپرس این کار کمی آسان تر شده است و آن ‌هایی که توسعه دهنده وب نیستند نیز با فعال سازی افزونه ‌ها می ‌توانند از امکانات AMP استفاده کنند.
  • ممکن است که به نرخ تبدیل شما آسیب بزند یا نتیجه‌ای منفی برایتان به وجود آورد.
  • ممکن است که شما را نگران کند که پس از بهینه سازی چه بر سر وب سایتتان می‌آید؟
  • گزارشات مشکلات برای مثال صفحات ۴۰۴ در گوگل آنالیز نیز ثبت می‌شود.
  • بعضی‌ها در میزان مشارکت و میزان نرخ دفع کاربری (Bounce rate) دچار مشکل شدند.
  • از اسکریپت ‌های ثالث و برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که شاید هنوز توسط بعضی از مرورگر‌ها پشتیبانی نشوند.
  • در بعضی از مرورگر‌های قدیمی مانند Internet Explorer 11 پشتیبانی نمی‌شود. گوگل گفته است که در ۲ ورژن آخر بیشتر مرورگر‌های معروف مانند گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، اوپرا، اج و سافاری AMP پشتیبانی می‌شود.

 معرفی فریم ورک AMP

به طور کلی فریم ورک AMP بر اساس ۳ بخش زیر اجرا می‌شود :

  • AMP HTML : چند دستور ساده html که به صفحات سایت شما اضافه می‌شود و اگر آشنایی با  زبان html داشته باشید قادر خواهید بود به راحتی تگ های آن را به سایت اضافه کنید. جهت آشنایی بیشتر با پیش‌نیازها و مستندات لازم برای اجرای AMP  به سایت رسمی آن مراجعه کنید.
  • AMP JS : مجموعه دستورات  جاوا که توسط سایت فراخوانی می‌شود و مدیریت منابع را بر عهده دارد که این فایل جاوا به صورت اختصاصی برای فریم ورک AMP نوشته شده است و باید دقت کنید که این فریم ورک با سایر اپلت های جاوا که به صورت شخصی کدنویسی شده‌اند همخوانی ندارد.
  • AMP CDN  : یک شبکه توزیع محتوای Content Delivery Network که صفحات AMP سایت شما را شناسایی می‌کند و با کش کردن آن‌ها و بعد از بهینه‌سازی برای نزدیک‌ترین کاربر نمایش می‌دهد.

چگونگی استفاده از فریم ورک AMP

در آغاز ، شما باید این چارچوب را یاد بگیرید. برای یادگیری این چارچوب ، وارد سایت AmpProject شوید. در این چارچوب ، شما از همان ترفندهای طراحی سایت ارزان استفاده خواهید کرد ، اما با محدودیت هایی روبرو خواهید شد. به این ترتیب نمی توانید از همه کدهای css استفاده کنید اما می توانید از چند کدهای css ساده استفاده کنید. همچنین اجازه استفاده از همه کد HTML را ندارید و نمی توانید از کد javascript در همه جا استفاده کنید. در واقع ، شما باید سایت خود را دوباره طراحی کنید. همین که الگوی مورد نظر خود را از نظر گرافیکی و … بر اساس سلیقه خود طراحی کرده و آن را به شکل دلخواه خود در لپ تاپ ها و رایانه های شخصی نمایش دهید و الگویی مطابق با استانداردهای AMP برای نمایش در موبایل به گوگل معرفی کنید.

همچنین لازم به توضیح است که اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید ، فقط با چند کلید ساده کار شما حل می شود.
ابتدا به مخزن بارگیری افزونه های وردپرس بروید و سپس کلمه AMP را در کادر جستجو جستجو کنید ، در نتایج چندین پلاگین مشاهده خواهید کرد. بهترین افزونه ها برای AMP Glue for Yoast SEO & AMP و صفحات سریع موبایل هستند. AMP چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ پس از انتخاب افزونه مورد نظر و نصب آن ، کار شما تمام شده و نیازی به تنظیمات خاصی ندارید.

نتایجی که برای استفاده کنندگان گوگل AMP به ارمغان آمده است

در اینجا تعدادی از وب سایت هایی که از این تکنولوژی استفاده کردند معرفی شده است.

  • Washington Post: بیست و سه درصد افزایش در تعداد کاربران جستجوی موبایلی که ظرف مدت ۷ روز بازگشته اند.
  • Slate: چهل و چهار درصد افزایش بازدید کاربران یکتای ماهیانه و ۷۳ درصد افزایش در بازدید ماهیانه توسط کاربر واحد.
  • Gizmodo: هشتاد درصد از ترافیک اخیر گیزمد از طریق AMP می باشد، ۵۰ درصد افزایش پیش بینی شده.
  • Wired: بیست و پنج درصد افزایش کلیک بدست آمده از نتایج جستجو.
  • Relay Media: در ۳۰ روز اخیر فقط بیش از ۲.۵ میلیون صفحه توسط ویرایش‌گران به AMP تبدیل شده اند. مانند Daily Dot ،Hearst Television ،The Miami که اعتقاد دارند کاربران موبایلی که جستجو مطالب را از طریق AMP انجام می دهند ۱۰ درصد بیشتر از صفحات رایج موبایلی زمان صرف می کنند.

نحوه نمایش وب سایت ها

در پایان باید ذکر گردد که در نتایج گوگل هر سایت که با علامتamp چیستنمایش داده شود به این معنی است که از فریم ورک Amp استفاده کرده است

تاثیر AMP بر سئو

تاثیر AMP بر سئو

از زمان مطرح شدن الگوریتم Mobilegeddon در سال گذشته، سازگاری صفحات وب با گوشی های تلفن همراه، به یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی تبدیل شده است. بنابراین AMP که با هدف بارگذاری سریع صفحات وب در گوشی های تلفن همراه، ایجاد شده است می تواند در زمینه دستیابی وبسایت ها به رتبه بندی بهتر بسیار موثر باشد.

استفاده از صفحات AMP و افزایش سرعت لود صفحات در گوشی های موبایل نتیجه راضی نگه داشتن کاربر از وب سایت را در پی خواهد داشت. اگر کاربر از وب سایت راضی باشد در نتیجه گوگل راضی خواهد بود و رتبه سایت در نتایج جستجو ارتقا خواهد یافت. همچنین نداشتن صفحات AMP بدین معنا نیست رتبه سایت شما در نتایج جستجو کاهش می یابد و سئو سایت پیشرفت نمی کند. شما می توانید با روش های دیگر سرعت لود وب سایت خود را افزایش دهید و کاربر را راضی نگه دارید. ولی اگر نتوانستید سرعت سایت خود را به مقدار قابل قبولی کاهش دهید، حتما از AMP استفاده کنید.

گوگل تلاش می کند تا با ارائه Accelerated Mobile Pages رفتار و عادات جستجو را در میان کاربران تلفن همراه تغییر دهد. دوستان عزیزم دیگر توجیه زیادی برای عدم استفاده از صفحات موبایلی پرشتاب وجود ندارد. زیرا با افزایش کاربران گوشی های تلفن همراه در دنیای وب، سایت هایی که با این تغییر هماهنگ نباشند به احتمال زیاد بخش بزرگی از ترافیک خود را از دست خواهند داد.

هر وبسایت در ابتدا و ماهیت وجودی اولیه اش شامل یک ساختار کلی و گرافیک منحصر بفردی است. در AMP منظور این نیست که کل سایت خودتان را بدون گرافیک و ساختار زیبا طراحی کنید بلکه تاکید گوگل بر ایجاد نسخه AMP سایت در کنار نسخه اصلی آن میباشد. و تاکید اصلی گوگل بر ایجاد نسخه AMP سایت برای صفحات خبری سایت است. و با این کار به نوعی قصد دارد تا وبگردی توسط موبایل و خبرخوان ها را راحتتر سازد .

وقتی گوگل ابزاری را معرفی میکند شاید بطور جدی وبسایت ها را تحت فشار قرار ندهد اما مطمئن باشید که یکی از تاثیرگذارترین آیتم های آینده وب همان AMP خواهد بود .فعلا احتیاجی نیست که زمان زیادی برای این مبحث صرف کنید .و تاثیر زیادی بر کلیت سئو و بهینه سازی وبسایت شما نخواهد داشت ولی در برنامه هایتان باشد و در زمانهای انجام تغییرات در ساختار و طراحی سایتتان حتما نسخه AMP سایت خود را هم در کنار نسخه اصلی آن ایجاد کنید.

آموزش ها

AMP چگونه عمل می کندAMP چیستآشنایی با AMP | تاثیر در سئو سایتتاثیر AMP بر سئوچرا باید از AMP استفاده کنیممزایای AMPمعایب  AMPمعرفی فریم ورک AMP

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *