دامنه سطح بالا یا tld چیست | انواع و نحوه کار آن

دامنه سطح بالا یا tld چیست

مقدمه ای بر دامنه سطح بالا

اگر وب سایتی دارید حتماً بارها کلمه دامنه سطح بالا را شنیده اید و از خود می پرسید tld چیست؟ به عنوان یک مالک وب سایت ، می دانید که انتخاب نام مناسب دامنه برای برند آنلاین شما بسیار مهم است. اما آیا می دانید نام دامنه عناصر ساختاری مختلفی دارد؟ در این مقاله ، ما به شما می گوییم tld چیست و سپس با انواع آنها و نحوه کار آنها آشنا می شویم. شرکت سئو تضمینی سایت شما را به ادامه این مطلب دعوت میکند.

دامنه سطح بالا - tld چیست

دامنه سطح بالا چیست؟

همانطور که قبلاً گفته شد ، ممکن است هنگام خرید هاست و دامنه یا سرور مجازی با کلمه Tld روبرو شده باشید. TLD مخفف دامنه سطح بالا دامنه است.

TLD در واقع آخرین قسمت نام دامنه پس از نقطه پایانی (نقطه) است و به عنوان پسوند دامنه نیز شناخته می شود. یک مثال بارز از TDL در دامنه guaranteedseo.com عبارت com معروف به TLD است.

Icon رسماً سه نوع TLD را به رسمیت می شناسد ، که در زیر توضیح خواهیم داد تا هنگام خرید دامنه یا سرور اختصاصی جدید خود بهترین انتخاب را داشته باشید. (برای اطلاعات بیشتر ، ببینید سرور چیست؟)

همچنین به خاطر داشته باشید که هنگام خرید دامنه ir ، می توانید TLD های مختلف را انتخاب کنید که در ایران به دامنه های سطح بالا معروف هستند. همچنین ، اگر نیاز به انتقال دامنه و تمدید دامنه و همچنین تعریف DNS یا DDNS دارید ، باید اقدامات لازم را با توجه به نوع دامنه انجام دهید. (برای اطلاعات بیشتر ، بخوانید DNS چیست و DDNS چیست)

از طرف دیگر ، قیمت دامنه برای پسوندهای مختلف متفاوت است و حتی برخی از پسوندها برای ثبت نام به شرایط و ضوابط خاصی نیاز دارند.

 

انواع دامنه سطح بالا

آیکان ها را بر اساس نوع کاربرد ، هدف ، نوع مالکیت و موقعیت جغرافیایی وب سایت ها به چهار دسته اصلی طبقه بندی می کند. در ادامه ، هر یک از آنها را توضیح خواهیم داد.

دامنه سطح بالا - tld چیست

 دامنه‌های سطح بالا عمومی: gTLD

gTLD مخفف Generic Top-Domains است و متداول ترین نوع دامنه است که به کاربران اجازه می دهد تا ثبت نام کنند. معروف ترین نمونه های این نوع دامنه سطح بالا عبارتند از:

.com – مخفف تجاری است و برای سایت های تجاری استفاده می شود ، اگرچه امروزه سایت های مختلفی می توانند پسوند com را ثبت کنند.

.org – این پسوند مخفف سازمان است و بیشتر برای سازمانهای دولتی و خصوصی استفاده می شود.

.net – مخفف network است و معمولاً برای شبکه های رایانه ای و سخت افزاری استفاده می شود.

.xyz – برای استفاده عمومی استفاده می شود و طیف گسترده ای از وب سایت ها را پوشش می دهد.

.name – معمولاً برای سایتهایی از جمله نام افراد و نام سازمانها و شرکتها استفاده می شود.

.biz – مخفف تجارت است و معمولاً برای مشاغل و مشاغل آنلاین استفاده می شود.

.info – مخفف Information است و معمولاً برای سیستم عاملهای اطلاعاتی استفاده می شود.

علاوه بر این ، gTLD وجود دارد که محدود به کاربران خاص است: دامنه را دامنه های سطح بالای حمایت شده می نامند.

دامنه سطح بالا چیست

دامنه‌های سطح بالا حمایت شده: sTLD

sTLD و یا Sponsored Top-level Domains  نوعی دامنه عمومی ‌سطح بالا است که توسط سازمان‌های خصوصی ارائه می‌شود. کاربرانی که می‌خواهند سایت خود را تحت این نوع دامنه‌ها ثبت کنند باید از قوانین خاصی پیروی کنند.

برخی از نمونه‌های sTLD عبارتند از:

gov –   مخفف government بوده و عموما برای سایت‌های دولتی ایالات متحده به کار می‌رود.

edu –  مخفف education بوده و عموما برای موسسات آموزشی به کار می‌رود.

int –  عموما برای سازمان‌های بین المللی مرتبط با معاهدات به کار می‌رود.

mil –  مخفف military بوده و عموما برای ارتش ایالات متحده به کار می‌رود.

mobi –  مخفف mobile بوده و عموما برای وب سایت‌های ارائه دهنده محصولات و خدمات موبایل به کار میر‌ود.

– jobs برای شرکت‌ها یا سازمان‌های حقوقی به کار می‌رود.

tel –   عموما برای وب سایت‌های خدمات ارتباطات اینترنتی به کار می‌ر‌ود.

post –   عموما برای سایت‌های خدمات پستی به کار می‌رود.

asia –   عموما برای وب سایت‌های مستقر در منطقه جغرافیایی آسیا و اقیانوسیه به کار می‌رود.

tld چیست - دامنه‌های سطح بالا کد کشور

دامنه‌های سطح بالا کد کشور: ccTLD

TLD کد کشور یا Country Code Top-level Domains دامنه های سطح بالا به کد ISO یک منطقه یا سرزمین خاص جغرافیایی اشاره دارد. کد ISO یک کد دو حرفی است که نام مناطق خاص را نشان می دهد. این نوع برنامه افزودنی دامنه برای سایتهایی مفید است که می خواهند خدمات یا محصولات خود را در یک کشور خاص ارائه دهند.

نمونه‌های متداول این نوع TLD عبارتند از:

.es –  اسپانیا

.ru –  روسیه

.us –  ایالات متحده

.ca –  کانادا

.nl –  هلند

.de –  آلمان

.fr –  فرانسه

.ir –  ایران

.ch –  سوئیس

.jp –  ژاپن

.cn –  چین

.br –  برزیل

.id –  اندونزی

 

دامنه سطح بالا زیرساخت (Infrastructure Top-Level Domain)

تنها پسوند دامنه سطح بالای موجود از نوع زیرساخت ARPA است. این پسوند مخفف Address and Routing Parameter Area است و توسط IANA برای IETF یا گروه ویژه مهندسی اینترنت رزرو شده است. بنابراین، فقط برای مسائل زیرساخت‌های فنی استفاده می‌شود.

همچنین علاوه بر مثال‌های دامنه‌های  TLD که در بالا ذکر شد، لیست کاملی از TLD‌ها در وب‌سایت IANA’s (اداره اختصاص‌داده شده اعداد) موجود است.

متداول‌ترین پسوندهای دامنه tld کدام است

انتخاب پسوند دامنه قابل تشخیص می تواند به برند آنلاین شما کمک کند. در اینجا پنج برنامه افزودنی رایج دامنه آورده شده است. توجه داشته باشید که برای یک وب سایت خاص امکان ثبت دامنه با پسوندهای مختلف وجود دارد. این بدان معنی است که شما می توانید guaranteedseo.ir و guaranteedseo.com را با هم داشته باشید.

پسوند دامنه که انتخاب کرده اید بسیار مهمتر از آن چیزی است که شما فکر می کنید یا سایت خود را مشخص می کند و به کاربر اجازه می دهد تا از محتوای سایت شما مطلع شود.

رایج ترین افزونه هایی که می توانید برای سایت خود انتخاب کنید عبارتند از:

  • .com: پسوند دات کام محبوب‌ترین دامنه سطح بالا (TLD) می‌باشد. این پسوند در ابتدا برای تعیین مشاغل تجاری استفاده می‌شد، اما اکنون صرف نظر از محتوای سایت، پسوند .com، به عنوان پسوند رایج و اصلی دامنه تبدیل شده است. هنگام تصمیم‌گیری در مورد پسوند دامنه، تقریباً در هر شرایطی، در صورت موجود بودن .com برای دامنه مورد نظر، بهتر است آن را در نظر بگیرید.
  • .net: مشابه com.، پسوند .net نیز برای عموم قابل استفاده می‌باشد. این پسوند در ابتدا برای ارائه‌دهندگان خدمات یا شبکه‌های اینترنتی در نظر گرفته شده بود، اما اکنون به یک جایگزین عالی برای پسوند دات‌کام، تبدیل شده است. net. ممکن است گزینه خوبی برای شرکت‌های مبتنی بر فناوری یا برنامه نیز باشد چرا که شامل عنوان شبکه و فناوری است.
  • .org: امروزه ثبت پسوند .org برای هر شخص یا نهادی آزاد است، اگرچه در ابندا این پسوند به عنوان پسوند سازمان‌های غیر انتفاعی طراحی شده بود، اما امروزه صرف‌نظر از محتوای سایت، برای هر سازمان یا شخص حقیقی و حقوقی نیز قابل استفاده می‌باشد. این پسوند، یک گزینه محبوب برای بسیاری از سازمان‌های غیر دولتی، سازمان‌های غیرانتفاعی، سیاست‌مداران و احزاب سیاسی و جوامع آنلاین می‌باشد.
  • .co: پسوند co.، نیز یکی دیگر از ۵ پسوند رایج دامنه‌ها می‌باشد. پسوند co. گزینه جالبی است که در ابتدا کد کشور مربوط به کلمبیا را تعیین می‌کرد، اما امروزه به یک گزینه محبوب برای دامنه‌های جهانی تبدیل شده است. درحال حاضر، co TLD. مخفف اختصاری معروف برای شرکت‌ها (company)، یا مشاغل تجاری (corporations or commercial) در نظر گرفته می‌شود. این مشابهت باعث شده است که بسیاری از مشاغل آینده نگر، برندهای آنلاین خود را بر اساس پسوند co. بسازند.
  • .ir: .IR پسوند دامنه سطح بالا کد کشور (ccTLD)  و مختص کشور ایران است. ir دامنه سطح بالا کد کشور ما و توسط موسسه تحقیقات علوم بنیادی (NIC.ir) اداره می‌شود. پس از پسوند دامنه .com، ثبت این پسوند برای عموم شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی داخل ایران بسیار رایج می‌باشد.

هدف از داشتن دامنه‌های tld

هدف از داشتن دامنه‌های tld مختلف چیست

از آنجا که دامنه های سطح بالا بر اساس محتوای وب سایت ها ، هدف یا موقعیت جغرافیایی آنها طبقه بندی می شوند ، می توان از آنها برای شناسایی وب سایت ها ، حتی بدون دیدن محتوای آنها استفاده کرد. به عنوان مثال ، یک نمای کلی به نام دامنه با پسوند edu. نشان می دهد که وب سایت مربوطه برای اهداف آموزشی استفاده می شود یا متعلق به موسسات آموزشی است.

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که شما می توانید از چندین وب سایت با همان نام اما با پسوندهای مختلف استفاده کنید. بنابراین ، سایتی به نام webramz.com ممکن است با وب ramz.edu یکی نباشد.

سخن آخر

همانطور که قبلا ذکر شد ، دامنه یا TLD سطح بالا در واقع پسوند دامنه شما است. TLD می تواند به کاربران کمک کند تا هدف سایت شما و حتی موقعیت جغرافیایی آن را تشخیص دهند.

چهار طبقه اصلی برای TLD ها توسط ICANN معرفی شده است که هر یک از آنها براساس محتوای وب سایت ها تعریف می شوند. انواع دامنه سطح بالا شامل موارد زیر است:

  • دامنه‌های سطح بالا عمومی‌(gTLD)
  • دامنه‌های سطح بالا (sTLD)
  • دامنه‌های سطح بالا کد کشور (ccTLD)
  • زیرساخت سطح بالا (ARPA)

توجه داشته باشید که بسیار مهم است که هنگام خرید دامنه و راه اندازی سایت خود ، TLD چیست و مناسب ترین پسوند را برای محتوای سایت خود انتخاب کنید. وب مسترهای خبره همچنین آماده هستند تا در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و راهنمایی ، تجربیات خود را با شما در میان بگذارند و شما را در انتخاب نام و نام خانوادگی متناسب با محتوای تجارت خود راهنمایی کنند.

 

آموزش ها

استراتژی انتخاب دامنه در سال جدیدانواع دامنه های سطح بالاخرید دامنه با قیمت مناسبدامنه سطح بالا زیرساختدامنه سطح بالا یا tld چیستدامنه‌های سطح بالا حمایت شدهدامنه‌های سطح بالا عمومی gTLDدامنه‌های سطح بالا کد کشورمتداول‌ترین پسوندهای دامنه tld کدام استهدف از داشتن دامنه‌های tld مختلف چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *