الگوریتم تازگی محتوای گوگل


گاهی وقت ها به این فکر می‌کنم گوگل الگوریتم هایش را از روی شخصیت های کلاه قرمزی طراحی می‌کند! همانقدر بامزه، مهربان و گاهی همراه با رفتار های عجیب غریب! خود من که وقتی یاد الگوریتم پنگوئن میفتم ناخودآگاه “جیگر” جلوی چشمانم رژه می‌رود! الگوریتمی که خیلی وقت ها کارش را درست انجام می‌دهد اما گاهی قاطی کرده و همه چیز را به هم می‌ریزد! یا به تشابه الگوریتم پاندا و پسرخاله فکر کرده اید؟ هر دو از دزدی متنفرند و در تلاشند تا کسانی به جایگاه بالا برسند که واقعا شایسته اند. متاسفانه کلاه قرمزی تمام شد اما گوگل دست از سر ایرج طهماسب برنداشت و به سراغ عروسک جدید او یعنی پشه رفت! الگوریتم MUM را معرفی کرده و خوشحال و شاد با دیدن ویدیو و صوت در سایت ها گفت: بده بزنیم…! یعنی بده بررسی کنیم. از دیگر الگوریتم های مهم گوگل، الگوریتم تازگی محتوا می‌باشد که کپی برابر اصل بچه فامیل دور است! در متن به چرایی این تشابه پی خواهید برد. با ما همراه باشید.

الگوریتم تازگی محتوای گوگل چیست؟

این الگوریتم، به طور مستقیم روی الگوریتم رتبه بندی گوگل تاثیر گذاشت و باعث شد صفحاتی که دارای محتوای به‌ روز تر و جدید تری هستند در جایگاه های برتر صفحه نمایش جستجوی گوگل به نمایش در بیایند و سایت های با محتوای قدیمی رتبه خود را از دست دادند. (جان مولر خطاب به وبمستر ها: حالا محتوای سایتت رو آپدیت نکن! من ضرر می‌کنم یا تو؟!)

اهمیت الگوریتم تازگی محتوای گوگل چیست؟

فرض کنید می‌خواهید از قیمت کلاه ایمنی انگشت کوچک پا مطلع شوید و با یک خرید حساب شده، نگذارید دیگر انگشتتان به پایه میز برخورد کند. در این صورت شما به سراغ سایتی که قیمتش را ده دقیقه پیش آپدیت کرده خواهید رفت یا سایتی که قیمت آن مربوط به یک سال و هفت ماه پیش است؟ مسلما به سراغ سایت به‌روز تر خواهید رفت و همین مساله اهمیت این الگوریتم را مشخص می‌کند.

تاریخ انتشار الگوریتم تازگی محتوا

دقیقا تا ساعت 23:59 دوم نوامبر سال 2011، اگر شما سرچ می‌کردید دانلود آلبوم جدید محسن چاووشی، امکان داشت آلبوم سال 2009 چاووشی که “ژاکت” بود به نمایش در بیاید اما با وارد شدن به تاریخ 3 نوامبر 2011، ناگاه گوگل وارد شد و آن سایت را مانند حسن یزدانی که دیوید تیلور را به زمین می‌کوبد بر زمین زد و سایتی را به رتبه اول آورد که آلبوم حریص را آپلود کرده و منتظر بود 5 ماه بعد آلبوم پرچم سفید را روی سایت قرار دهد.

تاثیر این الگوریتم بر سایت ها چگونه بود؟

زیاد بود. به طوری که گوگل به صورت رسمی اعلام کرد که این الگوریتم روی بیش از 35 درصد از عبارت های جستجو شده تاثیر گذاشته و وضعیت رتبه ها را دگرگون کرده است. پس از این اتفاق، اکثر سایت ها به فکر افتادند و محتواهای سایت خود را با مطالب به‌روز مورد آپدیت قرار دادند و سایت هایی که قرار بود جدیدترین آهنگ های (مرحوم) مرتضی پاشایی را بگذارند تا امروز در غمی بزرگ فرو رفتند.

چرا الگوریتم تازگی محتوای گوگل به وجود آمد؟

دلیل اصلی ایجاد تمام الگوریتم های گوگل که راحتی کاربر است اما یکی از مسائلی که باعث شد گوگل راحت بتواند به طراحی این الگوریتم بپردازد، الگوریتم کافئین بود که کمک کرد ربات های گوگل بتوانند در طی مدت زمان بسیار کمتر و با سرعت بسیار بیشتری سایت ها را بررسی کنند. این پردازش سریعتر در نهایت منجر به این شد که گوگل به فکر ایجاد این الگوریتم بیفتد.

چند نوع جستجوی مربوط به زمان داریم؟!

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که حالا مگر چند درصد کاربران چیزی را سرچ می‌کردند که باید قیمت به‌روز آن برایشان به نمایش درمی‌آمد؟ گوگل طی بررسی هایش متوجه شد که کاربران عموما سه نوع جستجوی مرتبط با زمان انجام می‌دهند.

1.     جدیدترین رویدادها

عبارت “رویداد های اخیر”، یکی از پر سرچ ترین عبارات گوگل است و دلیل آن هم مشخص است! به ازای هرچیزی رویداد داریم! رویداد اپل، رویداد مایکروسافت، رویداد سامسونگ، رویداد تکنولوژی، رویداد الکامپ، رویداد های ورزشی، رویداد های تکنولوژی، رویداد های صنعتی، رویداد های سینمایی و … .

2.     رویداد های تکرار شونده به صورت منظم

یعنی چی؟ یعنی طرف وسط کنکور نشسته ناگهان از خودش می‌پرسد ولورهمپتون چندم لیگ جزیره است؟ بگذار زودتر تست ها را تمام کنم تا بروم جستجو کنم. آن یکی وسط مراسم خواستگاری برایش سوال پیش می‌آید تکرار سریال مختار را کی پخش می‌شود؟ بگذار زودتر سرچ کنم و …! به عبارت دیگر، جداول زمان بندی شده ای که ممکن است به سرعت دستخوش تغییرات شود. (در این مثال جدول لیگ ها یا کنداکتور تلویزیون)

3.     به‌روز رسانی های مکرر

گاهی نیز چیزهایی سرچ می‌شود که مربوط به موضوعاتی هستند که زود به زود آپدیت می‌شوند اما موضوع چندان پر طرفداری نیستند. برای مثال آپدیت امنیتی گلکسی S23. این موضوعی است که قطعا هرماه آپدیت می‌شود اما مشخصا موضوع پر طرفداری نیست.

کسب و کاری دارم که نیازمند تغییر مداوم قیمت است؛ چه کنم؟

کسب و کاری دارید که نیازمند تغییر مداوم قیمت است؟ چه کنید؟ از شرکت سئو خود بخواهید محصولات شما را به‌روز نگه دارد. البته واضح است که بهترین شرکت های سئو خودشان همسو با الگوریتم های گوگل فعالیت می‌کنند و بر خلاف آن ها کاری انجام نمی‌دهند تا سایت شما را با مشکل رو به رو کند.

چگونه بهترین شرکت سئو را پیدا کنم؟

توجه کنید به نمونه کار ها و تجربه ای که دارند! بهترین شرکت های سئو قطعا دارای نمونه کارهایی هستند که مشاهده آن ها باعث می‌شود به آن ها اعتماد کنید یا نکنید. برای مثال، فرض کنید می‌خواهید کسب و کار خود که فروش قطعات خودرو است را بهبود بدهید. در این صورت، می‌توانید به دنبال بهترین شرکت سئو در تهران باشید تا بتوانید تجربه لذت خوبی از افزایش سود به دست بیاورید. البته این حرف به معنای این نیست که از شهرهای دیگر نمی‌شود شرکت سئو انتخاب کرد! همانطور که عرض کردیم مهمترین نکته انتخاب یک شرکت سئو، نمونه کارهای آن ها می‌باشد؛ صرف نظر از موقعیت جغرافیایی. آژانس دیجیتال مارکتینگ ایران وب لایف یکی از این شرکت هاست که با تجربه ای که دارد، توانسته افتخار همکاری با مطرح ترین برند های کشور را به دست بیاورد.

سخن پایانی

ربط این الگوریتم به بچه فامیل دور را فهمیدید؟ بچه فامیل دور هروقت چیز ناخوشایندی حس می‌کرد می‌گفت پددددرررر! این الگوریتم هم کافی است محتوای آپدیت نشده ببیند تا الگوریتم های جریمه کننده را صدا کند! (پنگووووئننن). در هر حال، در این مطلب سعی کردیم تا شما را با الگوریتم تازگی گوگل آشنا کنیم و دلایل ایجاد این الگوریتم را بررسی کنیم.

آموزش

الگوریتم گوگل

1 دیدگاه

  • خیلی شیرین توضیح داده بودین. ممنونم ازتون. کاش همه محتواها تو زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ مثه محتوای شما جذاب و دلنشین باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *