در دنیای امروز ، به دست آوردن اطلاعات از فضای مجازی بسیار بیشتر شده است و اگر سوالی در ذهن افراد ایجاد شد ، اولین راه پاسخ به آن مراجعه به اینترنت و وب سایت ها است. به دنبال استفاده گسترده از گوگل و تکیه افراد بر اطلاعات آن ، به منظور حفظ این اعتماد و ارجاع ، گوگل به دنبال سازماندهی محتوا در موتورهای جستجوی خود و حذف مطالب تکراری و ارائه محتوا به جای آن بود. که کیفیت و اولویت بالاتری دارند. برای دستیابی به این هدف ، افراد زیادی در این زمینه فعال شدند که محتوا و سئو را بهینه سازی کردند ، که در ادامه با مطالب سئو و پارامترهای آن بیشتر آشنا می شویم.

سئوی محتوا چیست

ارائه تعریفی از محتوای سئو شده

قبل از توجه به تعریف محتوای سئو ، بهتر است ابتدا معنی کلمه سئو را ذکر کنید.

سئو چیست؟

سئو مخفف بهینه سازی موتورهای جستجو است که به معنی فرایند بهینه سازی وب سایت است. در واقع هدف سئو افزایش تعداد بازدیدکنندگان از سایت است که منجر به رشد اقتصادی می شود.

محتوای سئو تعریف یکسانی دارد و شامل ویدئو ، متن ، گرافیک یا هر نوع دیگری از محتوا مانند محتوای آموزشی ، گزارش ، تبلیغات و … است که طبق دستورالعمل ها و اصول خاصی تولید و سازماندهی می شود. محتوای سئو کپی مقاله دیگری نیست و در سایت های دیگر یافت نمی شود ، که باعث افزایش ترافیک سایت می شود.

انواع محتواهای سئو شده

همان طور که در قسمت قبل نیز اشاره شد محتواها می توانند در انواع مختلفی تهیه و بهینه سازی شوند اما اگر بخواهیم این محتوا ها را دقیق تر طبقه بندی کنیم می توان آن ها را در گروه های زیر قرار داد.

  1. پست های مربوط به وبلاگ: محتواهایی که در این قالب تولید می شوند بسیار گسترده هستند و می توانند اطلاعات مهمی چون عکس، ویدئو یا نوشته را با هم تلفیق کنند و در معرض دید بازدید کننده سایت قرار دهند.
  2. صفحات تبلیغاتی: منظور از این نام این است که شما با ورود به یک سایت، یک صفحه مربوط به تبلیغات را خواهید دید که این صفحات بیشتر با نام صفحات فرود شناخته می شوند.
  3. صفحات محصولات: همان طور که از نامش پیداست یک مجموعه از محصولات که توسط یک شرکت عرضه می شود را نمایش می دهد و تمام اطلاعات مربوط به محصول یا هر نوع خدمات دیگری را در سایت می توانید مشاهده کنید.
  4. صفحات ثابت: این صفحات بیشتر آموزشی هستند و یک سری اطلاعات را برای خواننده به همراه دارند.

پارامترهای سئوی محتوا

پارامترهای سئوی محتوا

برای بهینه سازی محتوا سئو ، باید یک سری مراحل را هنگام تهیه آن در نظر گرفت ، زیرا بدون آنها ، محتوا بسیار مناسب نخواهد بود و بازخورد مثبتی نخواهد داشت. آنها دستورالعمل ها و پارامترهایی را برای این محتوا تعیین کرده اند. اگر آنها را در تولید محتوا در نظر بگیریم ، محتوای تولید بسیار مطلوب خواهد بود. در زیر برخی از پارامترهای محتوای سئو آمده است.

  • انتخاب موضوع محتوا

در واقع ، مهمترین نکته برای شروع سئو یک محتوا ، انتخاب موضوع محتوا است ، زیرا با این کار ، مسیر نوشتن محتوا آغاز می شود و گام به گام ، اقدامات لازم برای یک سئو منحصر به فرد انجام می شود. موضوع باید به گونه ای باشد که به نیازهای کاربران روز پاسخ دهد و اطلاعات دقیقی را در این محتوا گنجاند.

  • شناسایی هدف و مخاطبان محتوا

هدف یک محتوا مشخص می کند که موضوع خود را بر چه پایه ای استوار سازید و همچنین اطلاع داشتن از این که مخاطبان این محتوا چه کسانی هستند بر نحوه ی نوشتن بسیار تاثیر گذار خواهد بود، به این صورت که مشخص می شود که کلمات را چگونه انتخاب کنید و به کار ببرید.

  • انتخاب کلمه کلیدی

بعد از انتخاب عنوان و تعیین موضوع محتوا، نوبت به انتخاب کلمات کلیدی می رسد که از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این کلمات همانی هستند که در زمان مراجعه کاربر به سایت های مختلف، جست و جو و سرچ می شوند بنابراین لازم است این کلمات به گونه ای انتخاب شوند تا در زمان جست و جو مطالب سایت شما بارگذاری شود. یک نکته که باید ذکر شود این است که کلمات کلیدی دیگری را انتخاب کنید که در بردارنده ی کلمات کلیدی اصلی باشند و بتوان در محتوا آن ها را به کار گرفت.

  • انتخاب تیتر برای شروع محتوا

تیتری که برای شروع محتوا انتخاب شده است باید کلمه کلیدی را شامل شود که یکی از نکات مهم در بهینه سازی یا همان سئوی محتواست. این امر سبب می شود که با جست و جو کردن کلمات، محتوای شما نشان داده شود اما علاوه بر ذکر کلمات کلیدی، انتخاب یک تیتر  بسیار جذاب برای محتوا لازم است تا مخاطب به سمت شما کشیده شود

  • میزان کلمات محتوا

نسبت به موضوع انتخاب شده آگاهی لازم و کافی داشته باشید تا بتوانید محتوایی بلند بنویسید چرا که محتواهای کوتاه نمی توانند اطلاعات موضوع را کامل پوشش دهند و همچنین محتواهایی که تعداد کلمات کوتاهی دارند چندان برای گوگل ارزشی نخواهد داشت.

  • محتوای شامل مطالب جدید و عدم کپی برداری

محتواهایی که سئو می شوند از هر گونه کپی مطالب به دور هستند و این به معنای این است که مطالب با نگارشی جدید را در سایت ها مشاهد خواهیم کرد. گوگل برای جلوگیری از ورود محتواهای کپی شده تدابیری اندیشیده است و برای سایت هایی که از مطالب کپی شده استفاده می کنند جریمه هایی در نظر گرفته و آن ها را در زمان جست و جوی کاربر حذف می کند.

  • علائم نگارشی و محتواهای سئو شده

علائم نگارشی بر هر متن و محتوایی تاثیر بسزایی دارد زیرا این علائم هستند که موضوع اصلی محتوا را مشخص و از کج فهمی ها جلوگیری می کنند. در زمان سئو محتوا توجه به علائم، بسیار مهم هستند زیرا هم رضایت کاربران را به دنبال خواهد داشت و هم گوگل آن ها را در اولویت قرار می دهد.

  • اضافه کردن حقایق در محتوا

کاربر به دنبال آن است که اطلاعات دقیق و آمار و ارقام مهمی را در مورد موضوع مورد مطالعه خود به دست آورد بنابراین با اضافه کردن جداول، خبرهای دقیق، تصاویر و … در محتوا، به آن ارزش دهید و مخاطبان زیادی را جذب کنید زیرا گوگل به محتواهایی که دارای تصاویر مرتبط هستند بسیار اهمیت می دهد و در زمان جست و جزء اولویت هستند.

  • استفاده از ویدئو در محتوا

محتوای متنی در اکثر موارد خسته کننده است و مخاطب چندانی را جذب نمی کند ، بنابراین برای افزایش مخاطبان در محتوای سئو ، از تصاویر و فیلم های با کیفیت بالا برای رضایت کامل کاربران و همچنین گوگل ، از چنین محتوای سئو استفاده کنید. شخصی با این ویژگی بسیار ارزشمند است.

  • جملات قابل فهم در محتوا

محتوا باید از لحاظ رساندن مطالب بسیار قوی عمل کند و این در گرو داشتن جملات ساده و قابل فهم در طول محتواست. جملات نامفهوم و پیچیده، خواننده را سردرگم می کند و از امتیاز محتوا می کاهد بنابراین محتواهای سئو شده فاقد جملات مجهول و نامفهوم هستند.

  • استفاده از مزیت های لینک سازی

وجود لینک های مرتبط در محتوا نشان دهنده گستردگی و ارتباط محتوا با دیگر قسمت های سایت است پس حتما در زمان سئوی محتوا این نکته را مدنظر داشته باشید.

  • داشتن زیرعنوان در محتوا

محتوا ها باید در هر قسمت دارای زیر عنوان هایی باشند تا مطالب دسته بندی شده تر و کامل تر شرح داده شوند این ویژگی سبب دست یابی راحت تر کاربر به اطلاعات می شود.

  • استفاده از پاراگراف های کوتاه

پاراگراف های بلند و طولانی کاربر را خسته می کند و او را از ادامه دادن محتوا  منصرف می کند بنابراین محتوای سئو شده را با پاراگراف های کوتاه، جذاب تر کنید و اطلاعات را دسته بندی شده به خواننده منتقل کنید.

  • رعایت دفعات استفاده مناسب از کلمات کلیدی

در محتوا نباید آن قدر کلمات کلیدی تکرار شوند که کاربر را خسته کند بنابراین در رویه استفاده از کلمات کلیدی تعادل را رعایت کنید.

  • استفاده از فراخوان در پایان محتوا

در زمان نوشتن محتوا اگر قصد و هدفی را دنبال کرده اید در پایان و انتهای محتوا آن را از خواننده بخواهید.

  • ویرایش نهایی

در پایان کار خود محتوای نوشته شده را از لحاظ قواعد نگارشی و املایی چک کنید تا از هرگونه خطا در امان باشد.

سخن پایانی :

در این محتوا ، تعریف محتوای سئو و پارامترهای آن مورد بحث قرار گرفت. با توجه به این تعاریف در این مقاله ، باید دانست که محتوای سئو نیاز به آموزش دارد تا بتواند آن را به بهترین نحو ممکن انجام دهد ، سایتهایی هستند که آموزش محتوای سئو یا محتوای خود شما سئو را که بسیار کمک می کند ، انجام می دهند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.