عوامل موثر و تاثیرگذار در سئو سایت
سئو فرمول خاصی ندارد. اما در عین حال ، عوامل موثری در سئو سایت وجود دارد که اگر در کنار هم قرار بگیرند ، می توانند نتایج خوبی برای تجارت شما ایجاد کنند.
سئو شامل اقدامات موثری است که اگر به درستی و به درستی اجرا شود ، می تواند کاربران و مشتریان زیادی را برای شما ایجاد کند و فروش خوبی را برای شرکت شما به همراه داشته باشد. در این پست مهمترین عوامل تأثیرگذار در سئو را معرفی کرده ایم. با توجه به این عوامل می توانید موفقیت بزرگی در تجارت خود کسب کنید.
مخاطبین و رقبای کسب و کار شما
شناخت مخاطبین و کسب و کارتان بایستی در صدر اولویت های هر استراتژی سئو باشد.
- کسب و کار شما چیست؟
- اصلی ترین رقبای شما کدامند؟
- رقبای شما چه چیزهایی را در اولویت کسب و کار خود قرار داده اند؟
- رقبای شما چه آیتم هایی از سئو را در اولویت خود قرار داده اند؟
- رقابت در چه حوزه هایی سنگین تر است؟
پاسخ به این پرسش ها می تواند به قدم های بعدی شما در سئو جهت داده و تصمیمات بهتری در تعیین استراتژی سئو وب سایت خود بگیرید.
جستجوی کلمات کلیدی
هنگامی که مخاطبان و استانداردهای تجاری خود را شناختید ، جستجوی کلمات کلیدی بهترین راه برای درک نیازهای کاربران و همچنین عباراتی است که آنها در موتورهای جستجو جستجو می کنند.
توجه داشته باشید که کشف عبارتی که کاربران در موتورهای جستجو جستجو می کنند به همان اندازه جستجوی آنها مهم است. فقط تغییرات اندک در کلمات کلیدی می تواند منجر به شکست یا موفقیت در استراتژی سئو شما شود.
نیاز کاربران
کاربران باید فراتر از کلمات کلیدی جستجو کنند و این تأثیر قابل توجهی در هر فعالیت سئو دارد. تولید محتوا برای یک کلمه کلیدی باید متناسب با نیازهای آنها باشد و این چیزی نیست که با مشاهده کلمه کلیدی به راحتی به آن دست یابید.
یک راه خوب برای درک نیازهای کاربران ، جستجوی آن کلمه کلیدی و مشاهده وب سایت ها در صفحه اول گوگل است. در بسیاری از موارد ، گوگل وب سایت هایی را با رتبه های بالاتر نمایش می دهد که پاسخ بهتری به نیازهای کاربران می دهند. با مرور وب سایت های برتر و استفاده از الگوی محتوای آنها ، به شیوه ای بهتر به نیازهای کاربران پاسخ دهید.
نکته مهم دیگر این است که نیاز کاربران با گذشت زمان تغییر می کند. به عنوان مثال ، زمانی هدف کاربران از جستجوی کلمه تلفن همراه یافتن دستگاه های تلفن همراه بود ، اما این نیاز ممکن است در طول سال ها تغییر کرده باشد و امروز هدف از جستجوی این کلمه یافتن برنامه های تلفن همراه است.
آنالیز و تهیه گزارش
در سئو ، همیشه باید واقع بین باشیم. هیچ چیز در برنامه سئو مهمتر از گزارش دقیق نیست. اگر نمی توانید گزارش های دقیقی از کمپین سئو خود دریافت کنید ، چگونه می توانید سئو وب سایت خود را در مسیر درست قرار دهید.
بسیاری از مشاغل نیازی به گزارش روزانه و جستجوی هفتگی کلمات کلیدی ندارند. چنین مشاغلی ممکن است تا شش ماه به چنین مواردی احتیاج نداشته باشند. اما اگر در یک تجارت سریع تغییر می کنید ، ممکن است لازم باشد هر ماه کلمات کلیدی را جستجو کنید و از نیازهای جدید کاربر آگاه باشید.
با یافتن کلمات کلیدی که بیشترین بازدید سایت را دربرمی گیرد ، می توانید در به روزرسانی های آینده سایت اطلاعات بیشتری کسب کرده و روی کلمات کلیدی دیگر سرمایه گذاری کنید. به طور کلی ، گزارش می تواند در جهت سئو و تصمیم گیری کمک کند.
سئو موبایل
عامل بعدی که یکی دو سالیست از آن صحبت زیادی می شود، mobile-first index گوگل است. mobile-first index استانداردی از طرف گوگل است که با توجه به کاربردی بودن وب سایت برای دستگاه های موبایل ایجاد شده است.
امروز ، گوگل ابتدا وب سایت ها را بر اساس نسخه موبایل آنها فهرست و رتبه بندی می کند. بنابراین ، وب سایت هایی که نمایش خوبی در دستگاه های موبایل با ابعاد مختلف ندارند ، شانس زیادی برای کسب رتبه را از دست می دهند.
بنابراین ، بهتر است دوستی موبایل وب سایت خود را از طریق گزارش های Google Search Console آزمایش کرده و در صورت بروز مشکل آن را برطرف کنید.
پایش (Crawl)
نظارت رفتار موتورهای جستجو هنگام خواندن محتوای سایت است. اگر وب سایت شما از معماری مناسبی برخوردار نیست ، پیوندهای داخلی بهینه در آن وجود ندارد یا شما نقشه سایتی برای آن تعریف نکرده اید ، نظارت بر وب سایت از نظر ربات های موتور جستجو کار دشواری می شود.
علاوه بر این ، 404 خطا همچنین می توانند بر نظارت و نمایه سازی سایت تأثیر بگذارند. همچنین ، مشکلات فنی می تواند از نظارت صحیح وب سایت جلوگیری کند. یکی از متداول ترین موارد این است که با دستور زیر از دسترسی موتورهای جستجو به وب سایت از طریق فایل robots.txt جلوگیری کنید.
ایندکس شدن سایت
نمایه سازی یک وب سایت با نظارت بر آن کاملاً متفاوت است. استفاده از روبات های متا با مقادیر noindex و nofollow برای صفحات ارزشمند سایت تأثیر منفی در سئو سایت خواهد داشت.
استفاده از نقشه سایت روشی م effectiveثرتر برای فهرست بندی سریعتر صفحات سایت نسبت به استفاده از روش هایی مانند Fetch as google است. همچنین بهتر است مراقب URL های تکراری صفحات سایت باشید تا فهرست های تکراری محتوا ایجاد نشود. این موضوع که به عنوان محتوای تکراری شناخته می شود ، تأثیر منفی بر سئو خواهد داشت.
ایندکس نکردن یک صفحه به معنای عدم نمایش آن در نتایج جستجو است. در نتیجه ، وب سایت شما در نتایج جستجو عملکرد خوبی نخواهد داشت.
سئو تکنیکال
سئو همیشه موضوعاتی مانند سرعت وب سایت ، کدگذاری ، جاوا اسکریپت و برچسب های متعارف را به ما یادآوری می کند.
وجود مشکلات فنی در وب سایت می تواند تا حد زیادی بر آن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، فرض کنید یک متا تگ متعارف به درستی در یک وب سایت اجرا نشده است. یا یک اسلایدر با حجم زیاد در صفحه اصلی وجود دارد که بارگیری آن بیش از پنج ثانیه طول می کشد.
وجود چنین اشتباهاتی صدمات جدی به سئو وب سایت وارد می کند. با بزرگتر شدن وب سایت ، توجه به مسائل فنی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. داشتن تنها یک مشکل با یک وب سایت می تواند کل صفحات آن را تحت تأثیر قرار دهد.
محتوا
یک وب سایت بدون محتوا تقریباً هیچ شانسی برای حضور در نتایج جستجو ندارد. این وب سایتی است که به دلیل محتوای آن قابلیت جذب ترافیک را دارد. اصولاً هرچه محتوای بهتر و بیشتری در وب سایت خود داشته باشید ، به احتمال زیاد از آن بازدید می کنید.
همه مطالب یکسان نیستند. محتوا می تواند از کیفیت پایین و هرزنامه برخوردار باشد یا از ارزش و کیفیت برخوردار باشد. به طور کلی ، اگر محتوا در اصل در سایت تولید شده باشد ، در مسیر درست قرار دارید.
برای به دست آوردن یک رتبه خوب نیازی به توجه به موارد عجیب و غریب مانند سطح خوانایی یا پیچیدگی ساختار محتوا نیست. اما این جمله که شما فقط محتوای خوبی تولید می کنید نیز خیلی درست نیست.
به نظر ما ، محتوا علاوه بر خوب بودن ، باید محبوبیت بالقوه داشته باشد. به عبارت دیگر ، این روی کاربران تأثیر می گذارد و گوگل آن را به خوبی درک می کند. به این ترتیب است که پس از مصرف محتوای شما ، در نهایت کاربران ترغیب به خرید یا استفاده از خدمات شما می شوند.
حتی پس از رعایت تمام استانداردها مانند تولید محتوای کلمات کلیدی ، بهینه سازی در صفحه ، بهینه سازی متا ، بدون غلط املایی ، بدون خطای دستوری و بدون بهینه سازی تصویر ، مخاطب شما ممکن است محتوا را دوست نداشته باشد. در این حالت ، محتوای شما از کار می افتد و کار نمی کند. این شکست هیچ ارتباطی با شما و مخاطبان شما ندارد. شاید این محتوا در زمان مناسب منتشر نشده باشد.
در هر صورت ، محتوای سایت باید برای پاسخگویی به نیازهای کاربران تولید شود و پتانسیل شناخته شدن به عنوان منبع را داشته باشد. در نتیجه ، چنین محتوایی قابلیت اشتراک و پیوند زیادی دارد. برای تولید محتوا ، هرگز بخش وبلاگ سایت را فراموش نکنید و همیشه آن را به روز نگه دارید.
لینک ها
لینک ها، چه آنها را دوست دارید یا نه ، از جمله عوامل رتبه بندی هستند.
لینک های نامناسب می توانند به اعتبار وب سایت شما آسیب برسانند. یکی از راه های داشتن لینک های خوب ایجاد تنوع به صورت بک لینک است. در واقع بهتر است که همه لینک های سایت از یک نوع نباشند. برای مثال برای گرفتن بک لینک فقط به وبلاگ های معتبر اعتماد نکنید. یا همه بک لینک های سایت بهتر از سایت های انجمن و سوالات متداول نیستند.
سئو بین المللی
توجه به ملاحظات سئو بین المللی یکی از آن مواردیست که حتی حرفه ای های سئو هم آن را نادیده می گیرند. برای اینکه مخاطبینی خارج از کشور یا زبان خود داشته باشید، بایست استانداردهای دیگری را هم لحاظ کنید.
در صورتی که کسب و کار شما پتانسیلی برای جذب مخاطبین بین المللی دارد بایستی به مبانی زیر توجه کنید:
- موارد مورد نیاز
- دامین وب سایت
- هاست
- تگ های Hreflang
- محتوای ایجاد شده برای کشور ها و زبان های مختلف چه تفاوت هایی باهم دارند
فاکتورهای On-Page
با اینکه تمرکز سئو بسیار به سمت محتوا و مفاهیم کشیده شده است، اما هنوز توجه به مسائل On-page و اطمینان از وجود تگ های صحیح در صفحات موضوع مهمیست. یک محتوای خوب در کنار سئو داخلی خوب می تواند شانس کسب رتبه بالاتری داشته باشد.
امنیت وب سایت
وجود HTTPS برای سایت ها ضروری نیست، اما طبق گفته گوگل اخذ گواهینامه امنیتی SSL برای وب سایت می تواند اندکی در رتبه سایت تاثیر گذار باشد. از آنجا که مهمترین دغدغه گوگل کاربران است، طبیعیست که افزایش امنیت ارتباط کاربران با وب سایت می تواند بر روی ارتقا سئو تاثیر گذار باشد.
نشانه گذاری دیتا با Schema Markups
یک schema markup کدیست که در html صفحه قرار گرفته و اطلاعاتی را به شکل نشانه گذاری شده و قابل درک برای موتورهای جستجو در اختیار آنها می گذارد. این اطلاعات شامل مهمترین داده هاییست که کاربران بایستی از آن مطلع بوده و در نهایت می توانند در نتایج جستجو نیز مورد استفاده قرار گیرند.
اگر به اسکرین شات بالا نگاهی بیندازید متوجه می شوید که بعضا تصمیم گیری برای کلیک کردن از بین چندین آیتم نمایش داده در نتایج جستجو بعضی مواقع بسیار دشوار است. مطمئنا مشاهده داده های مرتبط بیشتر در صفحه نتایج جستجو می تواند انگیزه کاربر برای کلیک کردن را افزایش دهد.
جمع بندی
لینک ها، چه آنها را دوست دارید یا نه ، از جمله عوامل رتبه بندی هستند.
لینک های نامناسب می توانند به اعتبار وب سایت شما آسیب برسانند. یکی از راه های داشتن لینک های خوب ایجاد تنوع به صورت بک لینک است. در واقع بهتر است که همه لینک های سایت از یک نوع نباشند. برای مثال برای گرفتن بک لینک فقط به وبلاگ های معتبر اعتماد نکنید. یا همه بک لینک های سایت بهتر از سایت های انجمن و سوالات متداول نیستند.