تنظیمات سئو در وردپرس


تنظیمات سئو در وردپرس

در این مقاله ، ما تنظیمات سئو را در وردپرس بررسی کرده ایم ، به خصوص برای وب سایت های جدیدی که با این سیستم مدیریت محتوا ساخته شده اند.

اما چرا سئو برای وردپرس مهم است؟ محتوای وب سایت مهمترین قسمت آن است و اگر محتوا بازدید کننده نداشته باشد ، هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت. سئو یا Search Engine Optimization ابزاری است که به دارندگان وب سایت کمک می کند محتوای سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کنند و بازدید بیشتری داشته باشند.

این جایی است که ما باید وردپرس را برای بهتر سئو تنظیم کنیم. بنابراین با ما همراه باشید و تمام تنظیمات را به خوبی اعمال کنید.

 اطمینان از دیده شدن وب سایت توسط موتورهای جستجو

وردپرس دارای تنظیمیست که در صورت فعال بودن به موتورهای جستجو اعلام می کند که سایت شما را نادیده بگیرند. این ویژگی در وب سایت هایی که در مرحله طراحی هستند بسیار مفید است، اما در نهایت بایستی غیرفعال شود.

ابتدا به منوی تنظیمات / خواندن (Settings / Reading) رفته و به دنبال گزینه نمایش به موتورهای جستجو (Search Engine Visibility) بگردید. مطمئن شوید که این گزینه غیرفعال بوده و تیک نخورده باشد.

این تنظیم شاید مهمترین تنظیم در بین همه تنظیمات سئو وردپرس محسوب شود.

پیوندهای یکتای مناسب

پیوندهای یکتای مناسب

وردپرس دارای ساختار پیوندی پیشفرضی است. در صورت نیاز به تغییر و بهینه سازی این ساختار می توانید از طریق داشبود وردپرس به بخش تنظیمات / پیوندهای یکتا (Settings → Permalinks) بروید. گزینه پیشنهادی ما برای اغلب وب سایت ها گزینه “نام نوشته” (Post name) است.

در این قسمت می توانید حتی یک ساختار سفارشی پیوند هم برای نوشته ها و برگه ها در وردپرس انتخاب کنید. اما گزینه پیشنهادی ما در اغلب وب سایت ها بهترین است.

وردپرس دارای سیستم هوشمندی برای انتخاب نامک (Slug) برای پست ها هم هست، بدین شکل که فضای خالی بین کلمات را با خط تیره پر می کند. در هر صورت این نامک را می توانید در هنگام انتشار هر پست تعیین کنید. در صورتی که آن را در ابتدا نمی بینید، کافیست که یک بار صفحه را ذخیره سازی نموده و سپس آن را در زیر عنوان پست مشاهده خواهید کرد.

پیشنهاد می شود که در انتخاب نامک از حداقل کلمات کلیدی و مهمترین ها استفاده نمایید.

محتوای خوب به صورت منظم منتشر کنید

اگرچه این ممکن است ایده خوبی برای تنظیمات سئو نباشد ، اما واقعیت همچنان باقی است که تولید محتوای خوب مهمترین استراتژی در تنظیمات سئو است. محتوای خوب به تنهایی برای دستیابی به رتبه گوگل در سایت شما کافی نیست ، اما با ایجاد محتوای خوب می توانید تا رسیدن به آن هدف بسیار گام بردارید. امروز ، گوگل در شناسایی محتوای خوب تبحر دارد.

به عنوان مثال ، اگر در حال تمیز کردن اجاق گاز هستید ، احتمالاً باید این عبارت را در چند قسمت از مواد ذکر کنید. اما به هیچ وجه زیاده روی نکنید. فقط به این دلیل که از عبارت هشت بار در جمله استفاده می کنید باعث افزایش رتبه سایت شما نمی شود ، ممکن است افت شدید رتبه را نیز تجربه کنید.

به طور طبیعی و هوشمندانه محتوا بنویسید. اگر لازم است از یک یا چند کلمه کلیدی در یک جمله استفاده کنید ، این کار را انجام دهید ، اما در این کار زیاده روی نکنید. استفاده از کلمات کلیدی می تواند مهم باشد ، اما استفاده بیش از حد از آن نیز منجر به افت رتبه می شود.

به روز رسانی و تولید مداوم محتوا ، تلاش های سئو شما را بسیار افزایش می دهد. به این ترتیب سایت شما فعال و زنده خواهد بود و همچنین سایت شما براساس محتوای بیشتری رتبه بندی می شود. علاوه بر این ، به افزایش رضایت و وفاداری کاربران نسبت به سایت شما کمک خواهد کرد.

باز هم ، در این کار زیاده روی نکنید ، این یکی از مهمترین قوانین سئو است. به روزرسانی یک وب سایت با محتوای تکراری ده بار در روز ، فقط منجر به افت رتبه می شود. اگر منابع کافی برای انتشار روزانه سه تا چهار پست اصلی و ارزشمند دارید ، حتماً این کار را انجام دهید. در غیر این صورت به روزرسانی وب سایت فقط با یک پست عالی در هفته بیش از یک پست روزانه با محتوای بی فایده ارزش دارد.

 بهینه سازی سرعت وب سایت

بهینه سازی سرعت وب سایت

سرعت وب سایت عامل بسیار مهمی در سئو است و گوگل از این پارامتر بی اطلاع نیست. سرعت وب سایت بر پارامترهای دیگر نیز تأثیر می گذارد و منجر به افزایش یا کاهش بهره وری تلاش های شما می شود.

سرعت وب سایت مستقیماً بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد. یک وب سایت کند بازدید کننده کم خواهد داشت و رتبه بندی آن روز به روز بدتر می شود. مهمترین عامل در سرعت سایتهای وردپرسی انتخاب میزبان مناسب است. توجه داشته باشید که هاست اشتراکی معمولاً سریعتر نیستند و بهتر است VPS و منابع اختصاصی خریداری کنید.

پس از انتخاب میزبان مناسب ، افزونه هایی برای وردپرس وجود دارد که می توانند هرچه سریعتر سایت را بسازند. به عنوان مثال ، افزونه های حافظه پنهان وردپرس از این نوع پلاگین ها هستند.

 انتخاب صحیح دسته ها و برچسب ها

وردپرس از دسته بندی ها و برچسب ها در سازماندهی محتوای وب سایت استفاده می کند. ایده کلی استفاده از برچسب و دسته بندی این است که:

  • استفاده از دسته بندی ها برای گروه بندی پست های حول یک موضوع مشترک
  • استفاده از برچسب ها برای جداسازی برخی پست های مرتبط با یک موضوع فرعی

برای روشن تر کردن این موضوع مثال زیر را در نظر بگیرید:

اگر در حال بلاگ نویسی درباره غذا ها هستید سه پست زیر را ممکن است که منتشر نمایید:

  • دستور تهیه برنج کته – دسته بندی: دستور تهیه غذا، برچسب ها: شام، ناهار، برنج
  • چگونه املت درست کنیم؟ – دسته بندی: دستور تهیه غذا، برچسب ها: صبحانه، تخم مرغ
  • نوشابه با کدام غذاها می چسبد؟ – دسته بندی: نوشیدنی ها، برچسب ها: نوشابه

این فقط مثالی است برای گرفتن ایده اصلی استفاده از برچسب ها و دسته ها. دسته ها عمومی ترند و برچسب ها معمولاً سطح پایین تری نسبت به دسته ها دارند.

مزیت سئو در سازماندهی مطالب در وردپرس این است که این سیستم مدیریت محتوا به طور خودکار صفحات بایگانی را برای دسته ها و برچسب ها ایجاد می کند. با داشتن ساختار مناسب برای دسته ها و برچسب ها ، این موارد می توانند به منابع عالی برای یافتن محتوا در طول زمان تبدیل شوند.

 استفاده از یک افزونه سئو

یکی از بهترین افزونه های وردپرس سئو پلاگین Yoast SEO است. البته امروزه گزینه های بسیار خوبی مانند Rank Math Pro وجود دارد. این پلاگین به طور مداوم به روز می شود تا با تغییرات موتور جستجو مطابقت داشته باشد و تقریباً همه آنچه برای پیکربندی تنظیمات سئو نیاز دارید را دارد.

یکی از مزایای Yoast SEO این است که در اصل به خوبی کار می کند و نیازی به تنظیمات پیچیده ندارد. اکثر وب سایت ها حتی نیازی به تغییر تنظیمات پیش فرض ندارند. به طور کلی می توان گفت که تنظیم بهینه این افزونه چند دقیقه به طول انجامید و قطعاً ارزش این را دارد که این زمان را صرف کنید.

پس از نصب افزونه Yoast SEO به مسیر سئو / عمومی / ابزارهای وبمستر (SEO → General → Webmaster Tools) رفته و کد تاییدیه گرفته شده از گوگل سرچ کنسول را وارد کنید. برای گرفتن این کد از لینک آبی رنگ استفاده کنید.

به مسیر سئو / ظاهر جستجو (SEO → Search Appearance) رفته و به تب انواع محتوا (Content Types) بروید.

مطمئن شوید که تمام آپشنها برای پست ها و برگه ها فعال هستند.

سپس به تب رسانه (Media) رفته و حتما گزینه ریدایرکت کردن لینک های فایل های پیوست به خود فایل های پیوست (attachment URLs redirected to the attachments themselves) را فعال کنید.

در تب بعدی با عنوان طبقه بندی (Taxonomies) می توانید وضعیت دسته بندی ها و برچسب ها را مشخص کنید.

در حالت کلی اگر وب سایت شما داری پست ها و به مراتب دسته بندی های زیادی است، بهتر است آن ها را در نتایج جستجو نمایش دهید. اما در صورتی که تمامی پست های شما در یکی دو دسته قرار می گیرند بهتر است که از ایندکس شدن آنها و نمایششان در نتایج جستجو خودداری کنید. با این کار از بروز مشکل محتوای تکراری (duplicate content) جلوگیری می نمایید، مشکلی که آسیبی جدی به سئو میزند.

سپس به تب بعدی یعنی بایگانی ها (Archives) می رویم. جدا از دسته بندی و برچسب وردپرس به صورت پیشفرض اقدام به تولید بایگانی های زمانی و نویسندگان می کند. برای وبلاگ های تک نویسنده گزینه بایگانی‌های نویسنده (author archives) را غیرفعال کنید. تنظیمات بایگانی های زمانی به شما وابسته است، اما بسیاری از متخصصین سئو پیشنهاد می کنند که این بایگانی را غیرفعال کنید.

بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر

مدیریت رسانه یکی از راه های به روزرسانی وب سایت سئو است ، بنابراین بهینه سازی تصویر بخشی از تنظیمات سئو است. بسیاری از مدیران وب نام پرونده های تصویری ، زیرنویس ها و برچسب های Alt را نادیده می گیرند. حاوی همه این موارد بسیار ساده و در عین حال مهم است. دلیل مهمی که باعث می شود تصاویر نادیده گرفته شوند این است که پس از درج محتوا باید بهینه سازی شوند. لحظه ای تصور کنید که به دنیای ارل هدایت شده توسط کارما منتقل شده اید. اما شکوفایی حدود 20 دقیقه طول می کشد.

کاملاً منطقی است ، اما آیا ارزش کاهش آن را دارد؟ ارائه اطلاعات بیشتر به گوگل با پر کردن توضیحات تصاویر مانند برچسب های alt باعث بهبود محتوا و احتمالاً رتبه بندی آن در نتایج جستجو می شود.

جنبه دیگر بهینه سازی تصاویر ، اندازه آنهاست. با افزایش اندازه تصاویر ، حجم کلی صفحه افزایش می یابد و زمان بارگیری آن صفحه افزایش می یابد. از آنجا که سرعت سایت یکی از مهمترین پارامترهای سئو است ، فشرده سازی تصویر نیز مهم است.

خوشبختانه سفارشی سازی اندازه تصاویر در وردپرس آسان است و فقط باید آن را به یکی از افزونه های فشرده سازی تصویر وردپرس بسپارید. افزونه پیشنهادی ما برای این افزونه Robin Image Optimizer است.

این پلاگین از سرورهای ابری مخصوص خود برای فشرده سازی استفاده می کند و در نتیجه از منابع میزبانی شما استفاده نمی کند. این خبر خوبی برای میزبانان مشترک است.

 توجه بیشتر به عنوان صفحه

عنوان صفحه مهمترین بخش هر صفحه ای است. این همان چیزیست که کاربران و موتورهای جستجو از صفحه شما می بینند. این عنوان برای کاربران باید جذاب بوده و برای موتورهای جستجو هم کلمه کلیدی محور باشد. سعی نمایید که بین این دو فاکتور تعادلی ایجاد نمایید.

 استفاده از تنظیمات ضروری سئو در پست ها

اگر از Yoast SEO یا افزونه های مشابه استفاده می کنید ، بخش جدیدی برای ویرایش نمایش پست به نتایج جستجو اضافه می شود. با توجه به موضوع محتوا ، کلمه کلیدی مورد نظر را انتخاب کنید.

می توانید عنوان هر پست را سفارشی کنید و آن را مطابق با اصول سئو بازنویسی کنید و عنوان صفحه را بنویسید.

تست وب سایت در دستگاه های موبایل

مورد دیگری که گوگل به دیدن آن در وب سایت ها علاقه دارد عملکرد مناسب وب سایت در دستگاه های کوچک تلفن همراه است. اما دلیل چیست؟ بدیهی است که امروزه کاربران بیشتری نسبت به دسک تاپ خود از طریق دستگاه های تلفن همراه خود به وب سایت مراجعه می کنند.

بنابراین مسئله این است که اگر وب سایت شما در دستگاه های تلفن همراه به خوبی مشاهده نشود ، رتبه آن پایین می آید. این به هیچ وجه نتیجه خوبی نیست.

اما چگونه آن را برای خود توضیح دهیم؟ خوشبختانه ، گوگل ابزاری برای آزمایش صفحات سایت بر روی دستگاه های تلفن همراه دارد. نام این ابزار Mobile-Friendly Test است. چندین صفحه از وب سایت خود را با این ابزار آزمایش کنید و مطمئن شوید که صفحه اصلی ، پست ها و انواع دیگر صفحات به درستی در این ابزار نشان داده شده اند.

اگر مشکلی وجود دارد ، دستورالعمل های گوگل را در هر مورد دنبال کنید.

استفاده از شبکه های اجتماعی

یکی از راه های جذب مخاطب کار در شبکه های اجتماعی است. با فعالیت بیشتر در این شبکه ها ، می توانید از این سیستم عامل ها بازدید و پیوند بیشتری کسب کنید و به این ترتیب اعتبار خود را نزد گوگل افزایش دهید.

با پرسیدن سوال از کاربر ، دنبال کنندگان بیشتری در شبکه های اجتماعی به دست آورید. چنین کاربران وفاداری بیشتری خواهید یافت. اگرچه فعالیت رسانه های اجتماعی عامل مستقیمی در سئو نیست ، اما به طور غیر مستقیم باعث افزایش اعتبار وب سایت نزد کاربران می شود.

هر زمان شک کردید، هوشمندانه تصمیم بگیرید

آیا تاکنون نمیدانستید که نام فایل های تصاویر یکی از تنظیمات سئو محسوب می شوند؟ پس زمانی صرف کرده و نام فایل ها را قبل از آپلود بهینه سازی نمایید. بدترین سناریو ممکن اینست که هیچ اتفاقی نمیفتد، بهترین سناریو هم اینست که گوگل برای تلاش شما ارزش قائل شده و رتبه وب سایتتان را کمی افزایش خواهد داد. شاید این مقدار زیادی نباشد، اما توجه به همین چیزهای کوچک می تواند در مقایس کلی موجب ارتقا سئو و رسیدن شما به آن جایگاهی باشد که آرزویش را دارید.

مثال نام فایل، مثال خوبیست که چرا که بسیاری از صاحبین وب سایت ها از اسکرین شات برای تصاویر سایت استفاده کرده و برای تغییر نام آن تنبلی می کنند. کاملا واضح است تغییر نام فایل اسکرین شات از پروسه کلی گرفتن اسکرین شات تا آپلود آن، کار بسیار آسان تریست. متاسفانه خیلی ها تصور می کنند که تغییر نام فایل تصاویر کار بیهوده ایست. اما گوگل به همین موارد کوچک نیز توجه می کند.

این نکته مهم را در ذهن داشته باشید که گوگل همیشه در حال درک محتوای سایت ها با تقلید از رفتار های انسانی است. انسان ها همیشه قدرت بیشتری در تحلیل مفاهیم نسبت به کامپیوترها دارند. بنابراین هر چه محتوای شما از نظر طبیعی بهتر باشد، نتیجه کارهایتان بیشتر به سود شما خواهد بود.

محتوای خوب و هدفداری تولید کنید، طبیعی باشید و از ابزارهای در دسترس به خوبی استفاده کنید تا گوگل هر چه بهتر متوجه محتوای وب سایت شما گردد. این ها مهمترین تنظیمات سئو محسوب می شوند. در صورت انجام صحیح این کارها، در تمامی موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب خواهید کرد.

دسته‌بندی نشده

استفاده از یک افزونه سئوبهینه سازی تصاویربهینه سازی سرعت وب سایتپیوندهای یکتای مناسبتنظیمات سئو در وردپرسسئو در پستموتورهای جستجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *