کنترل سئو سایت | چگونه بر روی سئو نظارت کنیم

کنترل سئو سایت

چگونه بر روی سئو نظارت کنیم؟

عدم توجه به مشکلات مربوط به سئو ، حتی در چند روز ، می تواند تأثیر بسزایی در تجارت شما داشته باشد. حال با این شرایط ، چگونه می توان سایت سئو را کنترل کرد و مشکلات را در کوتاه ترین زمان شناسایی کرد؟

نظارت بر سلامت سئو برای موفقیت در تجارت آنلاین ضروری است. تنزل وب سایت می تواند در یک چشم به هم زدن رخ دهد و انتظار گزارش ماهانه می تواند کسب و کار شما را به سقوط نزدیک کند.

معیارهایی در سئو وجود دارد که باید روزانه یا هفتگی در مورد آنها توضیح داده شود تا از بروز مشکلات جدید در وب سایت جلوگیری شود. اگرچه این معیارها به مشکل خاصی اشاره نمی کنند ، اما شروع خوبی برای کشف علت اصلی مشکل است.

روش هایی که در این مقاله به آن پرداخته ایم در بسیاری از وب سایت ها موثر است. این روشها فقط باید متناسب با سایتهایی با نیازهای خاص یا برنامه های پیچیده سئو پیکربندی شوند.

چگونه بر روی سئو نظارت کنیم

تغییرات در ترافیک ارگانیک

ترافیک ارگانیک (ترافیک حاصل از نتایج جستجو) یکی از بزرگترین اهداف سئو است و تغییر در این نوع ترافیک عمدتا به دلیل سئو است. اگر با کاهش ترافیک مواجه شدید:

  • مشکل را شناسایی و وضعیت را تشریح کنید
  • از معیاری های بیشتری برای کمک به یافتن منبع مشکل استفاده کنید
  • ترافیک ارگانیک تمام بخش ها را به طر مجزا چک کنید تا متوجه شوید که آیا افت ترافیک از جای خاصی نشات گرفته یا اینکه کل وب سایت تحث تاثیر قرار گرفته است.
  • داده های به دست آمده را در دو بخش موبایل و دسکتاپ دسته بندی کنید تا متوجه پلتفرمی که بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته شوید.
  • سایر کانال های بازاریابی را بررسی کنید و کاهش ترافیک از این منابع را نیز چک کنید.

اگر وب سایت شما ترافیک زیادی دارد ، تحقیق کنید که چه عواملی نقش دارند و تکنیک های مشابه را در زمینه های دیگر بیاموزید.

برای تشخیص سریع کاهش ترافیک ، یک هشدار را در پلت فرم آنالیتیکس خود برنامه ریزی کنید تا در صورت کاهش ترافیک ارگانیک هفتگی بیش از 5 ، ایمیلی برای اطلاع شما ارسال شود.

 تغییر در ترافیک بدون مرجع

ببسیاری از مردم فقط به ترافیک ارگانیک توجه می کنند و بدون مراجعه به سایت به ترافیک توجه نمی کنند. این به این دلیل است که بسیاری از کاربران ، پس از مشاهده وب سایت شما از نتایج جستجو ، دفعه بعد ممکن است مستقیماً با تایپ آدرس دامنه به سایت بیایند. با افزایش رمزگذاری موتورهای جستجو و امنیت مرورگر ، بسیاری از ترافیک ارگانیک در سیستم عامل های تجزیه و تحلیل به طور مستقیم شناسایی می شوند. این امر در مورد ترافیک تلفن همراه بیشتر اتفاق می افتد. اگر تردد بدون اشاره به وب سایت کاهش یابد:

  • چک کنید که آیا همین اتفاق در ترافیک ارگانیک نیز روی داده است یا نه.
  • داده های مرتبط با ورودی های موبایل را نیز چک کرده و کاهش ترافیک از این منبع را نیز بررسی کنید، چرا که بسیاری از مرورگرهای امروزی موبایل داده های مرجع را منتقل نمی کنند.
  • در صورت برچسب گذاری UTM برای دیگر کانال های بازاریابی احتمالا با کاهش ترافیک بدون مرجع مواجه خواهید شد.
  • سایر کانال های بازاریابی را بررسی کنید و کاهش ترافیک از این منابع را نیز چک کنید.

اگر ترافیک بدون مرجع دچار افزایش شد:

  • عوامل دخیل در این حوزه را شناسایی و از نکته آن در سایر بخش های وب سایت نیز استفاده کنید.
  • از برچسب گذاری صحیح UTM اطمینان حاصل کنید.
  • افزایش در ورودی های موبایل سایت را چک کنید.
  • افزایش ورودی ها از دیگر کانال های بازاریابی را چک کنید.

پیشنهاد می کنیم که هشداری در پلتفرم آنالیتیکس برنامه ریزی کنید که با افزایش یا کاهش 10% ترافیک بدون مرجع نسبت به هفته قبل به شما در قالب ایمیل اطلاع رسانی شود.

تغییر در ترافیک دارای مرجع

ترافیک با مرجع می تواند یکی از پارامترهای افزایش یا کاهش بک لینک در سایت های سایت باشد. این نوع ترافیک همچنین به ما در ارزیابی ارزش بک لینک کمک می کند. اگر ترافیک مرجع کاهش یابد:

  • بک لینک های سایت را بررسی کنید تا احیانا بک لینک های شما پاک نشده باشد.
  • اگر ترافیک زیادی را از یک لینک دریافت می کردید، چک کنید که آیا آن وب سایت در حال بروزرسانی یا تغییر طراحی است یا خیر.

اگر ترافیک دارای مرجع افزایش پیدا کرد:

  • بررسی کنید که چه سایت های جدیدی در حال ارسال ترافیک به شما هستند و با بررسی آنها به دنبال موارد مشابه باشید.

پلتفرم آنالیتیکس خود را به گونه ای پیکر بندی کنید تا در صورت کاهش یا افزایش بیش از 10% ترافیک دارای مرجع نسبت به هفته گذشته، این مورد از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی شود.

تغییر در ترافیک دارای مرجع

تغییر در ترافیک کمپین ها

اگرچه ترافیک مربوط به کمپین مستقیماً با عملکرد سئو ارتباط ندارد ، اما می تواند نشانه این باشد که چرا ترافیک غیر مرجع یا ترافیک ارگانیک (ناشی از جستجوی نام تجاری) در حال کاهش است. پلت فرم تجزیه و تحلیل خود را پیکربندی کنید تا در صورت کاهش یا افزایش 20 درصدی ترافیک کمپین نسبت به هفته گذشته ، از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود.

 ترافیک به دست آمده از ایمیل ها

همانند مورد قبل، ترافیک به دست آمده از ایمیل ها می تواند نشانه هایی از کاهش ترافیک در سایر منابع برای ما داشته باشد. پلتفرم آنالیتیکس خود را به گونه ای پیکر بندی کنید تا در صورت کاهش یا افزایش بیش از 20% ترافیک به دست آمده از ایمیل ها نسبت به هفته گذشته، این مورد از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی شود.

 تغییر در سشن ها

امروزه کاربران از طریق تاکتیک های مختلف بازاریابی وارد سایت می شوند. ارزیابی رشد یا کاهش جلسات به شما اطلاعاتی درباره میزان موفقیت تاکتیک های بازاریابی شما می دهد. پلت فرم تجزیه و تحلیل خود را طوری پیکربندی کنید که در صورت کاهش یا افزایش بیش از 10 درصد جلسات نسبت به هفته گذشته ، از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود.

تغییر در تعداد کاربران

علاوه بر تعداد جلسات ، نظرات در مورد تعداد کاربران وب سایت نیز مهم است. تعداد کاربران ، همراه با چند پارامتر دیگر ، به شما امکان می دهد دریابید که آیا وب سایت عملکرد خود را در نتایج جستجو افزایش داده است یا کاربران مسن بیشتر به وب سایت باز می گردند. پلت فرم تجزیه و تحلیل خود را طوری پیکربندی کنید که در صورت کاهش یا افزایش بیش از 10 درصد کاربران نسبت به هفته گذشته ، از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود.

 تعداد کاربران موبایلی

همانطور که گفته شد، مرورگرهای موبایل داده های ارجاعی کمتری را نسبت به مرورگرهای دسکتاپ منتقل می کنند. این مسئله موجب سخت شدن محاسبه بازگشت سرمایه برای کاربران موبایلی می شود. یک تحقیق نشان می هد که 60% ترافیک به دست آمده از نتایج جستجو مخصوصا در دستگاه های موبایل به صورت مستقیم گزارش می شود. پلتفرم آنالیتیکس خود را به گونه ای پیکربندی کنید که تغییرات تعداد کاربران موبایلی نسبت به هفته گذشته از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی شود.

افزایش سرعت بارگذاری صفحه

افزایش سرعت بارگذاری صفحه

سرعت بارگذاری صفحه نقش مهمی در سئو و عملکرد وب سایت دارد. افزایش زمان بارگذاری وب سایت سیگنال منفی را برای موتورهای جستجو ارسال می کند و مانیتورها نمی توانند کار خود را به خوبی در وب سایت انجام دهند. همچنین ، کاربران نمی توانند به خوبی با وب سایت کار کنند و نرخ تبدیل کاهش می یابد.

پلتفرم آنالیتیکس خود را پیکربندی کنید تا در صورت افزایش 10 درصدی زمان بارگذاری نسبت به روز گذشته و همچنین زمان بارگذاری صفحه بیش از مقدار مشخصی ، از طریق ایمیل به شما اطلاع دهد. همچنین ، دو گزارش جداگانه در هفته برای کاربران دسکتاپ و تلفن همراه تهیه کنید که پنجاه صفحه را با کمترین سرعت بارگذاری به شما نشان می دهد. سپس از ابزار Gtmetrix برای تهیه گزارش سرعت سایت استفاده کنید.

گزارشات بخش Coverage

در بخش Coverage گوگل سرچ کنسول از چگونگی ایندکس سایت توسط گوگل و مشکلات آن آگاهی خواهید یافت. به عنوان مثال از داده های زیر مطلع می شوید:

  • چه تعداد از صفحات سایت در ایندکس گوگل قرار دارند؟
  • آیا قوانین robots.txt مانع از ایندکس صفحاتی شده اند؟
  • آیا صفحات ایندکس شده دچار خطا شده اند؟
  • آیا متا تگ ها مانع از ایندکس صفحه ای شده اند؟

بانس ریت

افزایش بانس ریت بیانگر اطلاعاتی در مورد سلامت سئو وب سایت است. بانس ریت می تواند نشان از اطلاعات زیر باشد:

  • نمایش صفحات نامرتبط با نیاز کاربر
  • هدف گذاری اشتباه کلمات کلیدی
  • تجربه کاربری ضعیف
  • سرعت سایت پایین
  • متا دیتاهای ضعیف

ابزار آنالیتیکس را به گونه ای تنظیم کنید که در صورت افزایش متوسط بانس ریت به بیش از 10%، به شما اطلاع رسانی شود.

آموزش

ابزار آنالیتیکسافزایش سرعت بارگذاری صفحهبانس ریتتغییر در ترافیک بدون مرجعتغییرات در ترافیک ارگانیکچگونه بر روی سئو نظارت کنیمسئو و عملکرد وب سایتکنترل سئو سایتگزارشات بخش Coverage

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *